E-commerce w Polsce 2021 – nowy raport Gemius

utworzone przez | Paź 18, 2021 | E-Commerce | 0 komentarzy

E-commerce w Polsce 2021 – nowy raport Gemius

Jak wynika z nowego raportu Gemius „E-commerce w Polsce 2021”, wciąż mamy do czynienia ze wzrostem popularności zakupów online. Z pewnością wpływ na ten trend ma m.in. pandemia koronawirusa oraz duża wygoda i bezpieczeństwo kupowania przez internet. Jakie istotne informacje powinni wyciągnąć z tego raportu e-przedsiębiorcy?

Sytuacja e-commerce w Polsce

Na początku należy zaznaczyć, że omawiany raport obejmuje dane z okresów 31.05-02.06 oraz 07.06-09.06 2021. Jak się okazuje, prawie 80% badanych internautów kupuje online. Jest to ilość imponująca, choć nie bez znaczenia jest fakt, że dwie ostatnie fale badania – jak utrzymują twórcy raportu – przeprowadzone zostały tuż po ogłoszeniu pierwszego lockdownu oraz w trakcie znoszenia obostrzeń. Może mieć to przełożenie na uzyskane wyniki dotyczące liczby osób kupujących w internecie.

Źródło: „E-commerce w Polsce 2021”

Dlaczego kupujemy online?

Jak się okazuje, niektóre zjawiska w e-commerce nie ulegają większym zmianom. Głównymi czynnikami, które skłaniają Polaków do kupowania w sieci są całodobowa dostępność, wygoda oraz atrakcyjniejsze ceny niż w przypadku sklepów stacjonarnych.

Jeśli zaś chodzi o elementy, które mogłyby zachęcić internautów do częstszych zakupów online, to są nimi przede wszystkim niższe ceny oraz koszty wysyłki. Co więcej, wysokie koszty dostawy są również jednym z najpowszechniejszych problemów, z jakimi spotykają się kupujący. To wszystko dodatkowo podkreśla istotną rolę polityki cenowej w sprzedaży internetowej. Można zatem wywnioskować, że jednym z najważniejszych wyzwań dla e-przedsiębiorców w najbliższej przyszłości będzie oferowanie produktów w optymalnej cenie.

Narzędziem, które pomaga optymalnie wyceniać asortyment oraz być na bieżąco z dynamicznie zmieniającymi się cenami konkurencji, jest oprogramowanie do monitoringu cen Szpiegomat. Monitoring cen pozwala błyskawicznie rozeznać się w sytuacji rynkowej oraz zarządzać cenami tak, aby zawsze były atrakcyjne dla klientów, a jednocześnie nie minimalizowały drastycznie zysku firmy.

Źródło: „E-commerce w Polsce 2021”

Jakie formy wysyłki warto oferować klientom?

Zdecydowanie najpopularniejszą metodą dostarczania zamówienia stały się Paczkomaty InPostu, który zwiększył swoją przewagę do 77% (wzrost o 16 p.p.). To ogromna przewaga choćby w stosunku do dostaw kurierskich, które wybiera 50% kupujących.

To kolejny dowód na to, że sklepy internetowe powinny iść z duchem czasu i oferować jak najwięcej dogodnych metod wysyłek towaru.

Źródło: „E-commerce w Polsce 2021”

Usługi motywujące do zakupu

Nie wolno zapominać również o zapewnianiu usług, które mają wpływ na skłonność klienta do zakupu danego produktu. W tym przypadku najważniejszymi czynnikami są wygoda, szybkość dostarczenia wysyłki oraz bezpieczeństwo.

Zdecydowanym liderem usług motywujących do zakupu jest darmowa dostawa do domu z możliwością darmowego wniesienia. Niezwykle ważne z perspektywy klienta są również takie usługi jak same day delivery oraz dostawa zamówienia w weekend.

Źródło: „E-commerce w Polsce 2021”

Dlaczego nie kupujemy online?

Każdy rozsądny e-przedsiębiorca z pewnością będzie chciał się zapoznać z powodami, dla których konsumenci wolą robić zakupy w tradycyjny sposób. Najczęstszym problemem okazuje się brak fizycznego kontaktu z produktem w przypadku transakcji online. Jest to całkowicie zrozumiałe, dlatego też warto zapewnić klientom niskie koszty wysyłki oraz możliwość prostego i darmowego zwrotu towaru. To rozwiązanie może przyczynić się do zmniejszenia obaw klienta związanego z potencjalnymi konsekwencjami nieudanego zakupu.

Źródło: „E-commerce w Polsce 2021”

Inne przyczyny niekupowania w internecie to przyzwyczajenie do tradycyjnych kanałów sprzedaży, wysokie koszty dostawy oraz obawa o bezpieczeństwo płatność. E-klienci, którzy zdążyli się już przekonać do zakupów online, doskonale zdają sobie sprawę, że sam proces zakupowy w sprawdzonym sklepie internetowym jest prosty i bezpieczny. Zdecydowanie trudniej dotrzeć do tych konsumentów, którzy nigdy tego nie zrobili. Dlatego też dobrym rozwiązaniem – oprócz odpowiedniego zarządzania poziomem cen w sklepie – jest otwarte komunikowanie zalet e-zakupów oraz utrzymywanie wysokiej jakości usług.

Optymalne ceny kluczem do sukcesu?

Jak wynika z raportu, to właśnie ceny od lat pozostają najważniejszym czynnikiem przesądzającym o zakupie produktu oraz wyboru sklepu. Dlatego też niezależnie od wszystkiego powinniśmy dbać o skuteczną politykę cenową i dostosowywać ceny do konkurencji i realiów rynkowych. Jeżeli chcesz zacząć monitorować ceny oraz mieć możliwość automatycznego dopasowywania cen do optymalnego poziomu, wypróbuj bezpłatne demo Szpiegomatu. Nasz konsultant podpowie Ci jak wykorzystać jego funkcjonalności, aby skutecznie i bezpiecznie zmaksymalizować zysk i sprzedaż.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes