Zastanawiałeś się już nad wizerunkiem swojego e-sklepu?

utworzone przez | Lis 28, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Zastanawiałeś się już nad wizerunkiem swojego e-sklepu?

Czym jest wizerunek e-sklepu? Co sprawia, że klienci wracają do ulubionej strony? Czynników jest wiele, ale dzisiaj skoncentrujemy się na jednym z najważniejszych – odpowiednim wizerunku w oczach konsumentów. Jak wytworzyć specyficzny charakter e-sklepu, aby doświadczenie zakupowe klienta stało się czymś więcej niż bezduszną transakcją? Przekonajmy się.

Dlaczego warto zadbać o wizerunek sklepu internetowego?

To właśnie od wizerunku firmy w dużej mierze zależy, czy sklep wywoła u konsumenta pozytywne skojarzenia. Umiejętność wytworzenia specyficznego klimatu, atmosfery wokół zakupu sprawia, że kupujący czuje się bardziej związany z e-sklepem. Oczywiście wymaga to wdrożenia przemyślanej strategii rozwoju firmy oraz zdecydowania, na której grupie odbiorców sprzedawcy zależy najbardziej.

Naturalnym efektem ubocznym tego rozwiązania jest mniejsza ilość potencjalnych klientów, jednak z drugiej strony są to osoby, które z większym prawdopodobieństwem zrealizują zakup, a także będą wracać do sklepu. Jeżeli uda się wytworzyć więź z klientem, sprawimy, że będzie zawsze miał nas w pamięci przy kolejnych zakupach oraz poleci nas innym.

Jaka jest cecha szczególna Twojego e-sklepu?

Na początku warto odnaleźć cechę charakterystyczną, która stanie się wizytówką e-sklepu. Należy zadać sobie pytanie: pod jakim względem nasz sklep jest wyjątkowy? Odpowiedzi mogą być różne. Przypuśćmy, że e-sprzedawcę wyróżnia wysoka świadomość ekologiczna, czemu daje wyraz w asortymencie i komunikatach na stronie internetowej (np. oznaczenie produktów naturalnych, biodegradowalnych itd.). Albo, że sklep jest skierowany do entuzjastów dość niszowych dziedzin (np. sklepy dla gadżaciarzy, kolekcjonerów, przedstawicieli konkretnych hobby itd). 

Źródło: pixel-shop.pl

Dla przykładu, demografią sklepu pixel-shop są tzw. geeki, czyli osoby, które interesują się popkulturą oraz poszczególnymi własnościami intelektualnymi (filmami, książkami, grami itd.). Dlatego w asortymencie sklepu znajdują się m.in.: odzież z wizerunkami ulubionych bohaterów i marek, puzzle, plakaty oraz inne gadżety, a także przedmioty kolekcjonerskie. Już sama identyfikacja wizualna i charakter e-sklepu nawiązują do estetyki retro-gamingowej, dając wyraźny sygnał, że jest to miejsce stworzone przez fanów dla fanów popkultury. Na screenie poniżej widzimy cechy, które właściciele sklepu zdecydowali się wyeksponować:

Źródło: pixel-shop.pl

Uzyskaj status eksperta w swojej dziedzinie

W jaki sposób można stworzyć wizerunek eksperta? Między innymi poprzez zawężenie asortymentu, sprzedaż artykułów wysokiej klasy oraz stawianie na innowacyjność.

Sklepy będące przedstawicielami branż specjalistycznych często są postrzegane jako bardziej godne zaufania. Dlatego, stawiając na konkretną specjalizację, możemy pokazać, że zależy nam na oferowaniu produktów najwyższej jakości, przeznaczonych dla najbardziej wymagających klientów.

Niezwykle cenne jest również dzielenie się zdobytą wiedzą na temat branży z potencjalnymi klientami. W tym celu warto założyć np. bloga lub kanał na youtube’ie, gdzie można publikować poradniki, rankingi, recenzje lub odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Z takiego rozwiązania bardzo często korzystają m.in. rozmaite sklepy komputerowe. Na swoich blogach regularnie umieszczają rankingi produktów z wybranej kategorii lub poradniki podpowiadające użytkownikom, jak dobrać odpowiednie podzespoły do ich potrzeb.

Źródło: pixel-shop.pl

Poziom cen jako wizytówka e-sklepu?

Wszyscy kojarzymy takie hasła jak: „codziennie niskie ceny”, „żer dla skner” lub „poniżamy ceny”. Są to slogany, które mają na celu wywołać u klientów bezpośrednie skojarzenie – ten sklep jest najtańszy. Tym sposobem sklepy celują w najliczniejszą grupę odbiorców, czyli tych, którym zależy na jak najtańszych zakupach.

Polityka cenowa może stać się istotną częścią kreowania wizerunku, np. gdy sprzedawca zapewnia gwarancję najniższych cen. Wówczas potencjalny klient dostarcza dowód na to, że znalazł gdzieś dany produkt taniej, w zamian otrzymując stosowny rabat.

To, w jaki sposób komunikowane są ceny w naszym przekazie marketingowym, warto traktować jako złożenie pewnego rodzaju obietnicy, której nie powinno się łamać. Dlatego np. szczycenie się konkurencyjnymi cenami, powinno iść w parze z rzeczywistym monitorowaniem cen rywali oraz dostosowywaniem własnych ofert do poziomu konkurencji. W przeciwnym wypadku, zamiast stworzyć wizerunek taniego sklepu, zrazimy do siebie klientów.

O konsekwencji warto również pamiętać w przypadku produktów premium oraz e-sklepów skierowanych do zamożniejszych klientów. Wyższe ceny podwyższają status produktu, to prawda, ale muszą one mieć pokrycie w rzeczywistości. Dlatego w przypadku ekskluzywnych artykułów na znaczeniu zyskują takie aspekty jak prezentacja oferty, jakość obsługi zamówienia, czy nawet oryginalne, estetyczne opakowania. Słowem – wszystko to, co sprawi, że klient poczuje się wyjątkowo, może podnieść wartość produktu w jego oczach.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Pokaż opinie na temat swojego e-sklepu

Recenzje artykułów ułatwiają potencjalnym klientom podjęcie ostatecznej decyzji o zakupie, tak samo jak opinie na temat sklepu oraz samej transakcji. Dlatego też dobrą praktyką jest pokazywanie entuzjastycznych opinii zadowolonych klientów, które przedstawią Twoją firmę w dobrym świetle. Oprócz recenzji internautów, warto przedstawiać inne dowody społeczne: liczbę zarejestrowanych użytkowników, otrzymane nagrody branżowe, certyfikaty i inne dowody uznania – to wszystko pomoże Ci ukazać swoją firmę jako przedsiębiorstwo, które zapracowało i zasłużyło na swój sukces.

Oczywiście, należy być przygotowanym na to, że część komentarzy może okazać się negatywna. Ale jeżeli dasz klientom przestrzeń do swobodnego wyrażenia swojej opinii, pokażesz, że szanujesz ich zdanie, i że zależy Ci na tym, by nieustannie się rozwijać. Ponadto sposób, w jaki reagujesz na ewentualną krytykę również ma istotny wpływ na to, jak będzie postrzegana Twoja firma.

Źródło: pixel-shop.pl

Działania niezwiązane ze sprzedażą

Wizerunek w dużym stopniu opiera się również na kwestiach pozasprzedażowych, takich jak wspieranie społeczności. Wiele uznanych firm decyduje się na promowanie szlachetnych wartości, takich jak ekologia, równość lub dążenie do realizacji marzeń i ambicji (wystarczy tylko przypomnieć słynne hasło Nike: “Just do it!”). Do działań pozytywnie wpływających na wizerunek można zaliczyć również wspieranie rozmaitych akcji charytatywnych, sponsorowanie ciekawych przedsięwzięć czy umiejętnie wykorzystany real time marketing.

Jak stworzyć optymalny wizerunek sklepu internetowego?

Świętym Graalem sprzedawców jest uzyskanie takiego wizerunku e-sklepu, który będzie przyciągać klientów oraz wzbudzi ich zaufanie. Dlatego też warto przemyśleć, jaki oferujesz asortyment, oraz jaka jest Twoja docelowa grupa klientów. Potraktuj swoich klientów jako społeczność, których łączy wspólna pasja związana z Twoją branżą. Niech twój sklep opowiada pewną historię, której częścią są wyjątkowe produkty, które sprzedajesz. Jednocześnie pamiętaj o tym, że w przypadku polityki cenowej można wykorzystać specjalne narzędzie, które ułatwi zarządzanie cenami oraz analizę cen konkurencji. Jeżeli interesuje Cię monitoring cen, a jednocześnie zastanawiasz się, w jaki sposób może on przynieść korzyści Twojej firmie, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo programu Szpiegomat.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes