Czy Twój e-sklep jest gotowy na Black Friday? – checklista

utworzone przez | Paź 20, 2022 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

Czy Twój e-sklep jest gotowy na Black Friday? – checklista

Black Friday od lat jest jednym z najpopularniejszych wydarzeń w świecie e-commerce. Dla konsumentów jest to dobra okazja do zrobienia zakupów w atrakcyjnych cenach, zaś dla sprzedawców – możliwość zwiększenia zysku i sprzedaży, a także zaprezentowania się nowym klientom. Aby ułatwić sprzedawcom internetowym przygotowania do tegorocznego Czarnego Piątku,  przygotowaliśmy checklistę, która przypomni o najważniejszych działaniach, jakie należy wcześniej przedsięwziąć. 

Informowanie klientów o nadchodzących okazjach

Nie ulega wątpliwości, że w listopadzie wielu sprzedawców będzie toczyć zaciętą walkę o uwagę i portfele konsumentów.  Dlatego też klientów należy odpowiednio wcześniej poinformować o nadchodzących promocjach. Dzięki temu będą świadomi, że Czarny Piątek zbliża się wielkimi krokami, a Twój e-sklep będzie uczestniczył w festiwalu promocji.

Informacje o obniżkach cen można przekazać np. przy pomocy social mediów (pomocna może okazać się płatna promocja spersonalizowanych postów), newslettera, czy nawet pop-upów na stronie (należy jednak uważać, by nie przesadzić z ich ilością). To rozwiązanie zwiększa szansę, że klienci z ciekawości zajrzą do Twojego sklepu w określonym czasie, nawet jeżeli nie będą mieli w planach zakupu konkretnego artykułu. 

Idealny landing page

Odpowiednio przygotowany landing page to podstawa nie tylko podczas Black Friday. Gdy internauci przenoszą się na stronę sprzedawcy (np. po kliknięciu reklamy), to idealna okazja, aby zapoznać ich z najważniejszymi informacjami na temat promocji oraz poszczególnych ofert. Dobrym pomysłem będzie również ogólne przejrzenie strony aby przekonać się, czy jakieś zdjęcia, grafiki lub opisy nie wymagają aktualizacji lub poprawek. Można również kilka dni wcześniej zamieścić na stronie głównej banery informujące o zbliżającym się Black Friday. Stworzenie oddzielnej strony dla dedykowanej wyprzedaży pozwala odpowiednio zarządzać promocjami oraz stworzyć landing page, który będzie maksymalnie zachęcał klientów do zakupu.

Płynnie działająca strona internetowa

Popularność czarno-piątkowych wyprzedaży wiąże się z jednym istotnym wyzwaniem – należy przygotować stronę na zdecydowanie większy ruch niż zazwyczaj. Jako sprzedawca powinieneś upewnić się, że strona działa bezproblemowo. Zwróć uwagę na to, jak szybko się ładuje, czy jest dostosowana do urządzeń mobilnych, czy nie pojawiają się błędy, które należy naprawić, oraz czy nie ma na niej nieaktywnych linków. Płynność korzystania ze strony powinna również się wiązać z dobrze przemyślaną ścieżką zakupową. Zatem pamiętaj również o tym, by Twój e-sklep był intuicyjny: postaraj się maksymalnie uprościć i skrócić proces zakupowy, np. stosując tzw. 1-click purchase lub rezygnując z konieczności rejestracji.

Odpowiednie pozycjonowanie strony sklepu i ofert

Kolejnym działaniem, które jest absolutnie kluczowe nawet poza okresem promocyjnym, jest zoptymalizowanie strony pod kątem wyszukiwarek (SEO oraz SEM). Black Friday jest dobrą okazją do tego, by zweryfikować i zoptymalizować słowa kluczowe. Można je „odświeżyć”, dodając takie frazy jak “czarny piątek”, “black friday” lub „cyber monday”, aby ułatwić klientom znalezienie Twojej promocji.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Śledzenie cen konkurencji

Podczas wyprzedaży w stylu Cyber Monday i Black Friday ceny produktów mogą zmieniać się nawet kilkanaście razy dziennie. Dlatego też dobrym pomysłem jest rozeznanie w rynku, aby ocenić jak nasze ceny prezentują się względem konkurencji, a następnie dostosowanie ich do optymalnego poziomu. Jeżeli sprzedawca chce dotrzymać kroku rywalom, powinien skorzystać ze specjalistycznego narzędzia do monitoringu cen, najlepiej oferującego automatykę cenową.

Oprogramowanie do monitoringu cen Szpiegomat pozwala zmieniać ceny automatycznie, dzięki czemu Twoje oferty będą zawsze dostosowane do bieżącej sytuacji rynkowej. Reguły automatyki cenowej można również spersonalizować, by ceny kształtowały się w oparciu o takie czynniki jak różnica cenowa między Tobą, a konkurencją, czy też chęć zajęcia określonego miejsca w rankingu cenowym.

Zaopatrzenie i dostępność towaru

Przestrzenie magazynowe są cenne, a sama logistyka potrafi być wyzwaniem dla niejednego przedsiębiorcy. Dlatego też warto z wyprzedzeniem zadbać o pełne stany magazynowe i zweryfikowanie liczby dostępnych egzemplarzy danego produktu na stronie oferty. Jest to szczególnie istotne, gdyż przy okazji Black Friday klienci często kupują zakupy na zbliżające się święto Bożego Narodzenia, a zatem zależy im na szybkiej i bezproblemowej dostawie. Ponadto, warto wykorzystać potencjalne braki magazynowe konkurencji (przyda się w tym celu narzędzie oferujące monitoring dostępności, które pozwolą bezpiecznie zwiększyć marżę.

Strategie cenowe

Odpowiednio wykorzystane strategie cenowe umożliwiają firmom zmaksymalizować sprzedaż i zysk oraz zwiększyć udział w rynku. Jest wiele metod, które pomagają zwiększyć udział w rynku. Niektóre z nich są bardzo łatwe do wdrożenia, inne zaś nieco bardziej skomplikowane.  Warto niemniej z nimi poeksperymentować, gdyż efekty mogą być naprawdę zaskakujące.

Do najpopularniejszych strategii cenowych należą m.in. skimming (ustaleniu wysokiej ceny na artykuły, które dopiero zostają wprowadzone na rynek, a następnie trzymaniu jej tak długo, aż nie pojawią się na nim produkty konkurencyjne), benchmarking (ustalanie cen w oparciu o ceny konkurencji) oraz cross-selling (ustalenie niższej ceny „głównego” produktu, która przyciągnie konsumenta, przy jednoczesnym zaoferowaniu mu wysokomarżowych akcesoriów i dodatków).

Walka o porzucone koszyki

Czasami klienci zaglądają na daną stronę, ale zamykają ją przed zrealizowaniem zakupu. Można się również spotkać z sytuacjami, w których klient wybierze jakiś produkt, ale nie doprowadzi procesu płatności do końca. W takich przypadkach mówimy o tzw. porzuconych koszykach. Skuteczny sprzedawca walczy jednak o klienta do samego końca. W takim wypadku pomocny jest remarketing, np. w formie maila przypominającego o produkcie oczekującym w koszyku. Do opłaty zamówienia można klienta przekonać, proponując mu również dodatkowy rabat lub przy pomocy okienka wyskakującego przy próbie opuszczenia strony bez przeprowadzonej transakcji.

Jak skutecznie sprzedawać w Black Friday?

Black Friday z racji na swoją popularność stanowi świetną okazję do sprzedaży, dlatego też warto zaplanować najważniejsze działania z odpowiednim wyprzedzeniem. Dzięki temu nasze promocje będą skuteczne i dopracowane w najdrobniejszych szczegółach. Warto również już wcześniej obserwować oferty konkurencji oraz poznać trendy cenowe panujące w wybranym segmencie rynku.

Narzędzie do monitoringu cen Szpiegomat umożliwia błyskawiczne zarządzanie cenami w oparciu o zmiany cen u konkurencji. To sprawia, że nasze oferty mogą znaleźć się na pierwszym miejscu rankingu cenowego w porównywarkach cenowych oraz w portalach aukcyjnych typu Allegro, co ma ogromne znaczenie dla popularności ofert. Jeżeli interesują Cię możliwości, jakie daje śledzenie cen oraz możliwość zastosowania automatyzacji cen, skontaktuj się z nami i wypróbuj darmowe demo. Nasz konsultant wyjaśni Ci działanie programu Szpiegomat, a także podpowie jak wykorzystać jego potencjał w Twoim segmencie rynku.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes