Co to jest dystrybucja selektywna i jak ją wprowadzić?

utworzone przez | wrz. 30, 2022 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

Co to jest dystrybucja selektywna i jak ją wprowadzić?

Producenci, chcąc wyrobić sobie jak najlepszą pozycję na rynku e-commerce, powinni nieustannie poszukiwać nowych rozwiązań i strategii działania firmy. Jednym ze sprawdzonych sposobów na dotarcie do odpowiednich odbiorców oraz udanej współpracy z retailerami jest dystrybucja selektywna.

Co to jest dystrybucja selektywna?

Dystrybucja selektywna, jak wskazuje nazwa, polega na współpracy z ograniczoną, starannie wyselekcjononą grupą retailerów. Decyzja o wspólnym działaniu z niewielką liczbą dystrybutorów pomaga skuteczniej dotrzeć z ofertą do konkretnych odbiorców, a także wytworzyć u nich poczucie pewnej ekskluzywności. Wszyscy z pewnością pamiętają hasła w stylu “tylko w dobrych księgarniach” czy “album dostępny w dobrych sklepach muzycznych”.

Dystrybucja selektywna stanowi więc swego rodzaju połączenie dwóch innych strategii dystrybucji: ekskluzywnej oraz intensywnej. Ta pierwsza polega na sprzedawaniu produktów wyłącznie w oficjalnych punktach sprzedaży producenta (plus ewentualnie u autoryzowanego sprzedawcy), druga z kolei ma na celu oferować produkty poprzez jak największą liczbę sprzedawców.

Dystrybucja selektywna – dlaczego warto?

Dystrybucja selektywna ze względu na ograniczenie liczby retailerów pomaga wnikliwie obserwować działania dystrybutorów, a tym samym walczyć z negatywnym zjawiskiem, jakim są wojny cenowe. Chodzi o sytuację, w której sprzedawcy znacząco obniżają ceny, często poniżej progu opłacalności, co odbija się negatywnie na wszystkich stronach zaangażowanych w proces zakupowy: producentach, sprzedawcach i klientach.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Ponadto dystrybucja selektywna pozwala skuteczniej sprawdzać, jak kształtują się ceny produktów, jaka jest ich dostępność i ekspozycja, a także zachować zdrową konkurencyjność pomiędzy e-sklepami. Dodając do tego monitorowanie cen, producent może być na bieżąco z siecią sprzedaży i nieustannie trzymać rękę na pulsie.

Na co należy zwracać uwagę przy dystrybucji selektywnej?

Przede wszystkim producent powinien poświęcić czas na jak najlepszy dobór dystrybutorów. Warto wziąć pod uwagę asortyment w danym e-sklepie, wizerunek retailera, a także, czy oferuje u siebie produkty konkurencji o zbliżonej specyfikacji. Istotne są również pozostałe czynniki, takie jak logistyka, popularność e-sklepu, czy też jego możliwości finansowe oraz marketingowe.

Konieczne jest również zapoznanie się z kwestiami prawnymi, które regulują, jakie działania można podjąć w ramach dystrybucji selektywnej, a jakie są zabronione.

Jak śledzić zmiany cen produktów w swojej sieci sprzedaży?

Narzędzia do monitoringu cen w internecie, takie jak Szpiegomat, pozwalają na błyskawiczne śledzenie cen produktów w sieci z dowolnych źródeł krajowych i zagranicznych, co doskonale wspomaga strategię dystrybucji selektywnej. Wiedza na temat zmian cen produktów pozwala na rzetelną analizę wybranego segmentu rynku, a także wykrycie naruszeń cenowych oraz sprzedawców odpowiedzialnych za tego typu działania. 

Zaniżanie cen
Znaczące odchylenia od ceny sugerowanej (źródło: Szpiegomat.pl)

Monitor cen Szpiegomat nie tylko wskaże oferty z niepokojącą tendencją do zaniżania cen, ale też wskaże jaki jest stopień naruszenia polityki cenowej oraz kto jest za nie odpowiedzialny. Tym sposobem producent może przekonać się, czy sprzedawane produkty pochodzą z nieautoryzowanej sieci sprzedaży (szarego importu), czy po prostu partner handlowy łamie ustalone warunki. Aby monitoring cen był szybki, prosty i skuteczny Szpiegomat oferuje system alertów i powiadomień, które natychmiast poinformują Cię o najważniejszych wydarzeniach cenowych, które mogą wymagać Twojej interwencji.

jak sprawdzić, kto zaniża ceny

Alerty i powiadomienia przedstawiające najważniejsze informacje dla producenta (źródło: Szpiegomat.pl)

Jeżeli jesteś producentem, dla którego spójna i efektywna polityka cenowa jest podstawą funkcjonowania biznesu, skontaktuj się z nami i wypróbuj bezpłatne demo Szpiegomatu. Nasi konsultanci objaśnią Ci działanie programu, a także podpowiedzą, jak wykorzystać jego funkcjonalności, aby Twoja firma czerpała z nich jak najwięcej korzyści.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes