Chcesz zacząć sprzedawać za granicą, ale nie wiesz jak? Przeczytaj ten artykuł

utworzone przez | wrz. 9, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Chcesz zacząć sprzedawać za granicą, ale nie wiesz jak? Przeczytaj ten artykuł

Rozwój e-commerce oraz nowych technologii sprawia, że retailerzy skrupulatnie poszukują nowych klientów na tym coraz bardziej konkurencyjnym rynku. To, w połączeniu z trudną sytuacją na całym świecie (inflacja, pandemia), może być dla sprzedawców przyczynkiem do spróbowania sił w sprzedaży międzynarodowej. Należy natomiast zadać sobie najpierw pytanie, w jaki sposób wejść na rynek zagraniczny, aby sklep internetowy odniósł sukces?

Dlaczego warto rozważyć sprzedaż cross-border?

Rozpoczęcie sprzedaży online poza granice naszego kraju z pewnością nie należy do zadań prostych, ale jeżeli spełnimy kilka istotnych warunków, można w zamian uzyskać takie korzyści jak:

  • Więcej potencjalnych klientów
  • Większy zysk i sprzedaż
  • Zyskanie doświadczenia, które można później wykorzystać na rodzimym rynku
  • Wprowadzenie do swojej działalności standardów zagranicznych
  • Korzystny wpływ na wizerunek – większą estymą darzy się marki i firmy o zasięgu międzynarodowym

Jak przygotować sklep internetowy do sprzedaży międzynarodowej?

Sprawdź zapotrzebowanie na Twoje produkty w kraju docelowym

Na samym początku koniecznie należy sprawdzić, gdzie jest największy popyt na oferowane przez Ciebie produkty. Następnie, podobnie jak w przypadku sprzedaży w Polsce, trzeba określić grupę odbiorców i zmierzyć potencjalne zainteresowanie ofertą. Można to zrobić np. wyszukując odpowiednie frazy w Google Trends, aby zobaczyć jaka jest popularność wyszukiwanych haseł w danym miejscu, oraz jak rozkłada się ona w czasie. Dobrym, ale bardziej kosztownym rozwiązaniem może być również zlecenie tego profesjonalnej agencji.

Kolejnym krokiem jest zbadanie siły konkurencji. W tym celu trzeba określić kto do niej należy oraz zbadanie jej popularności w sieci. Na tym etapie warto zastanowić się, co odróżnia Twój sklep od rywali, oraz co możesz zaoferować klientom, czego nie mogą inni. Bardzo przydatne jest również prześledzenie trendów cenowych, np. przy pomocy oprogramowania do monitoringu cen, aby wiedzieć na jakim poziomie kształtują się ceny na wybranym rynku.

Przygotuj e-sklep pod kątem języka kraju docelowego

Oferty kierowane do obcokrajowców, powinny być zrozumiałe i przejrzyste. Nie chodzi tutaj wyłącznie o poprawność językową czy wrażenia estetyczne (choć nie da się ukryć, że i te mają duże znaczenie), ale też wiarygodność oferty. Postawmy się w sytuacji konsumenta i wyobraźmy sobie opisy produktów, które są napisane łamaną polszczyzną. Takie oferty kojarzą się z podróbkami niskiej jakości i wzbudzają nieufność do sprzedawcy. Jako że strona i opisy sprzedawanych przedmiotów muszą być zrozumiałe i naturalne, najlepiej skorzystać z usług profesjonalnego tłumacza lub native speakera. Korzystanie z internetowego translatora zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. Opisy pełne błędów gramatycznych lub ortograficznych świadczą o niewielkim profesjonalizmie.

Zatroszcz się o łańcuch dostaw

Przed rozpoczęciem sprzedaży za granicą niezbędne jest rozważenie kwestii dostawy oraz wysyłek produktów, gdyż będą one bardziej skomplikowane i droższe niż w przypadku przesyłek krajowych. Dowiedz się jakimi metodami możesz dostarczać swoje produkty, jakie formy wysyłki są najpopularniejsze w danym kraju oraz jak wyglądają kwestie wszelkich opłat i podatków. Przykładowo w przypadku tanich produktów warto pamiętać, że wysyłka za granicę może być nieopłacalna, dlatego można pomyśleć o zestawach produktowych lub darmowej wysyłce od określonej kwoty minimalnej.

Należy też gruntownie przemyśleć kwestię reklamacji, zwrotów i wymiany produktów. Niektórzy sprzedawcy popełniają błąd, nie przygotowując się wystarczająco na scenariusz, w którym będą mieli do czynienia z licznymi zwrotami i reklamacjami. Klient, który czuje się przez nas ignorowany z pewnością nie będzie chciał skorzystać z naszych usług ponownie. Pamiętaj też o gabarytach sprzedawanych artykułów, gdyż wiąże się to bezpośrednio z kosztami wysyłek. Gdy Twoja firma wystarczająco się rozwinie, będziesz mógł zdecydować się na lokalne magazyny, jednak pierwszym krokiem jest sprzedaż cross-border.

Zapoznaj się z prawem i polityką podatkową w kraju docelowym

Kwestie prawne mogą się różnić w zależności od poszczególnych regionów lub państwa, w których prowadzona jest sprzedaż internetowa. Przykładowo niektóre produkty są przeznaczone na konkretną strefę, a sprzedaż poza nią jest nielegalna. Dlatego nie wolno zapomnieć, by również pod kątem prawnym wszystko było dopięte na ostatni guzik.  Jest to być może najmniej atrakcyjny, lecz niesamowicie istotny element przygotowujący nas do wejścia na rynek zagraniczny, bez którego cały Twój wysiłek może pójść na marne.

Stwórz doskonałą obsługę klienta

Nawet na rodzimym rynku obsługa klienta potrafi stanowić wyzwanie. W przypadku działalności zagranicznej wiąże się ona z jeszcze większym wysiłkiem. Należy przygotować się na to, że klienci niewątpliwie będą mieć pytania, uwagi i prośby, należy zatem być pewnym, że można ich obsłużyć szybko i profesjonalnie w ich własnym języku. Biorąc pod uwagę, że dopiero zaczynamy sprzedawać na nowym rynku, niezbędne jest wyrobienie dobrej marki i uzyskanie zaufania konsumentów.

Warto wesprzeć się obserwowaniem konkurencji i sprawdzić jak u niej wygląda obsługa klienta. Ponadto, oprócz kontaktu telefonicznego i mailowego, pomyśl o live chacie lub chat botach. To dodatkowo ułatwi konsumentom kontakt ze sklepem oraz pozwoli na szybką i skuteczną pomoc.

Zapewnij optymalne metody płatności

Upewnij się, że opcje płatności zostały dostosowane do rynku, na którym chciałbyś sprzedawać swoje produkty. Zadbaj o to, by były szybkie, bezpieczne i bezproblemowe. Pamiętaj, że w niektórych krajach pewne metody płatności są bardziej popularne niż u nas. Biorąc pod uwagę, że to właśnie my powinniśmy odpowiadać na potrzeby klientów, należy się do nich dopasować.

Zaplanuj wcześniej odpowiedni marketing

Skuteczne wejście na rynek zagraniczny nie obędzie się bez przeznaczenia odpowiednich nakładów na działania marketingowe. Bez nich niestety trudno będzie się przebić, zwłaszcza że popularność e-commerce (a zatem również konkurencja) nieustannie rośnie.

Im wcześniej zaplanujesz ten aspekt tym lepiej. Pomyśl o odpowiednim pozycjonowaniu strony i dopasuj słowa kluczowe. Przyjrzyj się również konkurencji i dowiedz się w jaki sposób oni się promują. Pomyśl także o działaniach pobocznych, np. mediach społecznościowych przeznaczonych na docelowy rynek.

Śledź ceny zagranicznej konkurencji

Porównywanie swoich cen do ofert rywali jest trudne i czasochłonne nawet w przypadku rodzimego rynku e-commerce. Ceny są bowiem podatne na wiele rozmaitych czynników, takich jak inflacja, wyprzedaże, łańcuch dostaw, czy podatki. Przykładowo w czasie takich okazji jak Black Friday lub Cyber Monday ceny u poszczególnych sprzedawców mogą zmieniać się nawet kilkanaście razy dziennie. Z tego powodu ręczne śledzenie cen w przypadku większości e-sklepów jest niewystarczające i należy skorzystać z profesjonalnego oprogramowania do monitorowania cen.

Programy takie jak Szpiegomat pozwalają dostosować ceny do standardów panujących na danym rynku. Szpiegomat oprócz cen pozwala też na śledzenie działań konkurencji, bannerów, opinii, dostępności produktów oraz trendów cenowych.

Korzystając z tego narzędzia, możesz efektywnie wykorzystać dowolną strategię cenową oraz dostosować ceny do wybranej grupy odbiorców. Dzięki temu możesz bez problemu określić najlepsze ceny dla produktów ekskluzywnych oraz budżetowych.

Szpiegomat oferuje także system automatyzacji cen. Wystarczy wybrać jeden z predefiniowanych scenariuszy (lub stworzyć własny), by ceny w Twoich ofertach zmieniały się same w oparciu o działanie konkurencji oraz inne wybrane przez Ciebie wytyczne.

Jednakże o korzyściach stosowania monitoringu cen najlepiej przekonać się samemu. Dlatego też oferujemy darmowe demo, podczas którego nasi konsultanci szczegółowo wyjaśnią Ci działanie Szpiegomatu, a także pokażą jak go wykorzystać, aby Twoja firma zyskała na tym jak najwięcej.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes