Wpływ pandemii na zakupy online – zaskakujący wzrost jednej z kategorii produktowych

silhouette-683751_640

 

Dane zawarte w Google Trends sugerują, że produkty związane z aktywnym spędzaniem czasu na zewnątrz, były ostatnio wyszukiwane znacznie częściej niż w latach ubiegłych.

 

Za nami pierwsze zmiany w e-commerce spowodowane wybuchem pandemii koronawirusa. Wzrosła sprzedaż produktów pierwszej potrzeby, jak i tych niezbędnych do zadbania o formę fizyczną w domowych warunkach. Straciły zaś przede wszystkim wszelkie produkty związane z aktywnością na zewnątrz oraz produkty luksusowe. Co ciekawe, wiele wskazuje na to, że sytuacja uległa częściowej zmianie. Analizując wyszukiwania w Google Trends (od 1 marca 2019 do teraz, ale też w dłuższej perspektywie) możemy zauważyć znaczący wzrost zainteresowania produktami przeznaczonymi do rekreacji na świeżym powietrzu.

 

Sygnały wskazujące na nowy trend

Pamiętajmy, że póki co nie ma raportów i badań, które jednoznacznie potwierdzałyby, że produkty związane ze spędzaniem czasu poza domem rzeczywiście cieszą się wyjątkową popularnością. Niemniej zwiększona ilość wyszukiwań tego typu artykułów może zwiastować ich zwiększoną sprzedaż w najbliższym czasie.

 

Intrygujący wzrost można zauważyć w kategoriach, które do tej pory miały tendencję spadkową spowodowaną koronawirusem. Polacy częściej wyszukują takich fraz jak “buty do biegania:, “grill”, “piłka do koszykówki”, “basen ogrodowy”, “trampolina”, “rower”, czy “nasiona kwiatów”.

 

trampolina google trends 2019-2020

Przerywana linia oznacza, że wartości w danym miejscu opierają się na niepełnych danych

 

buty do biegania google trends 2019-2020

Mniejsze zainteresowanie butami do biegania w marcu rekompensuje wysoka ilość wyszukiwań w kwietniu i maju

 

rower google trends 2019-2020

 

 

basen ogrodowy google trends 2019-2020

Basen ogrodowy, zwykle popularny dopiero w czerwcu, w tym roku cieszył się zainteresowaniem już w kwietniu

 

Zainteresowanie wyżej wymienionymi produktami z pewnością wynika przede wszystkim z pory roku, gdyż w poprzednich latach wzrost ich wyszukiwań przypadał na podobny okres. Warto jednak zauważyć, że w niektórych przypadkach jest ona nawet dwukrotnie wyższa niż w analogicznym okresie rok czy dwa lata temu.

 

rower google trends 2016-2020
meble ogrodowe google trends 2016-2020
piłka do koszykówki 2016-2020

trampolina google trends 2016-2020

 

Dobra wiadomość dla sprzedawców

Warto zauważyć, że nawet gdyby produkty te były na podobnym stopniu popularności co w poprzednich latach, to i tak byłaby to istotna wiadomość dla sprzedawców i producentów, dla których ostatnie miesiące były z pewnością trudne ze względu na spadek sprzedaży lub brak pewności, czy ich branża będzie odporna na kryzys. Perspektywa tego, że być może już wkrótce sprzedaż znacząco wzrośnie, a momentami może być nawet wyższa niż przed rokiem, z pewnością napawa optymizmem.

 

Skąd bierze się wzrost tych kategorii?

W zrozumiały sposób na myśl nasuwa się pytanie: skąd ta nagła popularność?  W związku z wyżej wymienionymi danymi możemy ostrożnie pokusić się o następujące wnioski:

 

Przejście ze sklepów stacjonarnych do zakupów online

Wprowadzone restrykcje znacząco ograniczyły ilość sklepów i galerii, do których można było wybrać się na zakupy, a do tych otwartych klienci obawiali się pójść. To mogło sprawić, że ludzie skierowali się do segmentu online. O ile przed pandemią takie produkty jak buty, czy piłki mogły być kupowane w tradycyjny sposób, o tyle teraz są wyszukiwane przede wszystkim w Internecie. Może to być sytuacja analogiczna do branż takich jak e-grocery i odzież, których popularność w sieci wzrosła ze względu na pozamykane sklepy i chęć uniknięcia przez klientów zatłoczonych miejsc.

 

Zmęczenie kwarantanną

Nie sposób również pominąć kwestii zmiany zachowań konsumentów w związku z dynamicznie zmieniającą się sytuacją. Ludzie są już zmęczeni spędzaniem czasu w domu. Dla zachowania komfortu psychicznego chcą spędzać czas na zewnątrz – nawet jeżeli do dyspozycji mają jedynie własne podwórko, ogródek lub działkę.

 

Łagodzone restrykcje

Powoli zostają znoszone kolejne obostrzenia, co z pewnością przyczynia się do poczucia większej swobody. Ponownie otwarte zostały m.in. lasy, boiska, choć oczywiście wciąż istnieją związane z tym ograniczenia, oraz ponownie udostępniono rowery miejskie.

 

Nadrabianie zaległych zakupów

Sprawdzając trendy wyszukiwań niektórych haseł z ostatnich pięciu lat (np. “buty do biegania”), zauważymy, że liczby są relatywnie zbliżone, lecz obecna sytuacja wyróżnia się tym, że wówczas szczyt popularności frazy przypadał raczej na marzec, w kwietniu zaś zaczynała się już tendencja spadkowa. Z kolei w 2020 roku zainteresowanie butami do biegania wzrosło dopiero w drugiej połowie kwietnia. To pokazuje, że zakupy związane z aktywnością na zewnątrz nie tyle zostały zaniechane, co jedynie się przesunęły o pewien czas.

 

buty do biegania google trends 2016-2020

 

Potrzeba ruchu i chęć zadbania o swoje ciało 

Obecnie Polakom zdecydowanie brakuje ruchu, który jest przecież niezbędny do zachowania zdrowia psychicznego i fizycznego. Słoneczna pogoda dodatkowo zachęca do aktywności na świeżym powietrzu.

 

Należy również wziąć pod uwagę fakt, że znaczna część ludzi przybrała na wadze ze względu na ograniczoną aktywność fizyczną podczas kwarantanny (siedzenie w domu, brak możliwości wyjścia do siłowni), przez co więcej osób niż w poprzednich latach jest zainteresowana aktywnością sportową i zrzuceniem nadprogramowych kilogramów.

 

Przygotowania do spędzenia wakacji w domu

Co istotne, opisywane trendy wyszukiwań nie muszą oznaczać, że Polacy zdecydują się ignorować zasady bezpieczeństwa. Trzeba zauważyć, że wiele z tych aktywności wiąże się z rekreacją na zewnątrz, ale często na własnym podwórku. Ponadto nie odnotowano wzrostu wyszukiwań produktów, które kojarzą się z wyjazdami (walizki, torby podróżne). Mniej popularne niż przed rokiem w tym samym czasie są również takie frazy jak „wakacje nad morzem” lub „wakacje za granicą”. Może to oznaczać, że ludzie szykują się do spędzania wakacji w domu, dlatego też chcą odpowiednio przygotować się na okres letni.

 

torba podróżna google trends 2019-2020

walizka google trends 2019-2020

 

 

Ostrożny optymizm

Oczywiście musimy pamiętać o tym, że są to trendy wyszukiwania, które mogą, ale nie muszą przełożyć się na faktyczny wzrost sprzedaży. Z pewnością prezentują jednak interesujące sygnały, na które powinni zwrócić uwagę przedstawiciele branż zajmujących się wspomnianymi kategoriami produktów. Powinni też bacznie przyglądać się rozwojowi sytuacji, monitorować ceny oraz dostępność produktów u konkurencji. W tych szczególnie trudnych czasach z pewnością warto być na bieżąco i natychmiast odpowiadać na zaistniałe zapotrzebowanie konsumentów.

 

Dobrym pomysłem może być także reklamowanie niektórych artykułów pod kątem aktywnego wypoczynku na własnym podwórku – w pojedynkę lub niewielkim, rodzinnym gronie. Natomiast trzeba koniecznie zachować ostrożność i pamiętać, żeby nie zachęcać klientów do lekceważenia zasad bezpieczeństwa w czasie pandemii.

 

Ważnym wnioskiem, który nasuwa się na myśl po zapoznaniu z bieżącymi trendami jest fakt, że zakupy w sieci znacząco zyskały na popularności. Duża część ludzi przełamała swoje obawy przed zamówieniami online i przekonała się do takiej formy zakupów. Nastąpiło spektakularne przyspieszenie przejścia z offline do online, co oznacza, że możemy się spodziewać podobnych wzrostów również w innych branżach. Trudno przewidzieć, czy zyskają produkty sezonowe, czy też inne artykuły, które do tej pory cieszyły się mniejszym zainteresowaniem klientów. Dlatego też tak ważne jest nieustanne monitorowanie zachowań konsumentów i analizowanie nadchodzących trendów.