Wpływ koronawirusa na zachowania konsumenckie

W ciągu ostatnich kilku miesięcy doszło do istotnych zmian w zachowaniach konsumentów. Sytuacja związana z COVID-19 sprawiła, że rozwój e-commerce stał się bardziej dynamiczny niż kiedykolwiek przedtem. Z kolei osoby, które zaczęły robić zakupy w sieci, deklarują chęć korzystania z tego rozwiązania, nawet gdy kryzys zostanie zażegnany.

 

PwC stworzyło raport „The consumer transformed” poświęcony trendom związanym z przekształcającymi się zachowaniami zakupowymi. Autorzy donoszą, że badania zostały przeprowadzone zarówno przed, jak i po wybuchu pandemii koronawirusa. To sprawia, że zawarte w nich informacje mogą być szczególnie wiarygodne. Warto podkreślić, że osoby ankietowane pochodziły z różnych państw i kontynentów, co sugeruje pewien rodzaj uniwersalności uzyskanych wyników, nawet jeżeli nie możemy ich w stu procentach połączyć z sytuacją w Polsce.

 

Konsumenci chcą kontynuować zakupy online

Największym wygranym w ostatnich miesiącach wydaje się być segment e-grocery. Przed pandemią jedynie 9% ankietowanych kupowało produkty spożywcze za pośrednictwem Internetu. Obecnie aż 63% osób przyznaje, że robi więcej zakupów spożywczych online niż przed wybuchem pandemii. Szczególnie interesujący wydaje się zaś fakt, że aż 86% respondentów chce kontynuować robienie zakupów online, gdy zostaną cofnięte restrykcje związane z dystansem społecznym.

 

mobilne zakupy pwc 2

 

Jak dowiadujemy się z raportu GFK „TrendKey w Koronie”, segment e-grocery zyskał na popularności również w Polsce. Jest to istotna zmiana, gdyż żywność jest niełatwą kategorią do sprzedaży online (ludzie wolą wybierać osobiście konkretny produkt tak, aby spełniał ich oczekiwania). Co więcej, ze względu na wszechobecne ograniczenia zaczęły powstawać tzw. E-targowiska. Jest to pozytywna rzecz dla sprzedawców i rolników, którzy znaleźli sposób na sprzedaż swoich produktów w trudnych czasach, ale też dla nabywców, którzy mają łatwy dostęp do zdrowej żywności i produktów z upraw ekologicznych.

 

Jednak sukces e-commerce nie ogranicza się wyłącznie do produktów spożywczych.  Z badań GFK „CoronaMood” dowiadujemy się, że 37% Polaków przekonało się do zakupów online i zamierzają korzystać z nich częściej niż przedtem. Za tym, że sprzedaż internetowa będzie rosnąć w siłę, przemawia jeszcze jeden fakt. Grand View Research, firma badająca globalne trendy e-commerce, przewiduje, że do 2027 roku światowy rynek e-commerce będzie wart 975 mld dolarów.

 

Urządzenia mobilne są coraz chętniej wykorzystywane do e-zakupów

Konsumenci coraz częściej wykorzystują urządzenia mobilne w celach nabywczych. 45% respondentów deklaruje, że zaczęli częściej kupować przy pomocy telefonu komórkowego, tablety natomiast cieszą się zwiększoną popularnością u 33% internautów. Co ciekawe, aż 93% osób planuje utrzymać zwiększoną częstotliwość kupowania przez telefon (90% w przypadku tabletów). Potwierdza się zatem to, co od lat powtarzają specjaliści w dziedzinie e-commerce: odpowiednie przystosowanie sklepów internetowych do urządzeń przenośnych powinno być absolutnym standardem.

 

mobilne zakupy pwc

 

Potrzeby konsumentów w obliczu pandemii

Warto się zastanowić, na zaspokojeniu jakich potrzeb obecnie koncentrują się konsumenci w związku z COVID-19. Najważniejsze dla ankietowanych okazało się przede wszystkim zdrowie psychiczne i fizyczne (69%). Z nieco mniejszym, ale wciąż wysokim wynikiem mamy do czynienia w przypadku potrzeb medycznych (64%) oraz diety (63%). Wygląda na to, że izolacja społeczna oraz stres związany z sytuacją pandemiczną uświadomiły wielu ludziom, jak ważne jest zdrowie oraz dobre samopoczucie. Pokrywa się to częściowo z kategoriami produktowymi, które całkiem niedawno zaliczyły wzrosty sprzedaży – przyrządy do ćwiczeń, leki oraz produkty służące relaksowi i rozrywce.

 

dbanie o siebie - pwc

 

Z kolei z raportu GFK możemy wyczytać, że dominującym trendem w Polsce wciąż jest tzw. trend wymagającej konsumpcji. Oznacza to, że konsumenci oczekują po kupowanych produktach wysokiej jakości. Jednak w obliczu pandemii na znaczeniu zyskały też inne trendy – troska o środowisko oraz poszukiwanie bezpieczeństwa. Jak dowiadujemy się z raportu „CoronaMood”, w tych trudnych czasach staramy się również wesprzeć polską gospodarkę poprzez wybieranie artykułów wyprodukowanych w Polsce – tak odpowiedziało 46% ankietowanych, co stanowi wzrost o 5 p.p. względem ubiegłego roku.

 

Jak widzimy, przyszłość sprzedaży elektronicznej wcale nie musi malować się w ponurych barwach. Miejmy nadzieję, że branże, które straciły najwięcej na pandemii, zdołają odrobić straty w niedalekiej przyszłości, a te, które okazały się odporne na kryzys, dalej będą się dynamicznie rozwijać.

Aby być na bieżąco z trendami cenowymi oraz móc błyskawicznie dostosować się do sytuacji rynkowej, warto wykorzystać monitoring cen. Oprogramowanie Szpiegomat pozwala śledzić ceny konkurencji, analizować je oraz optymalizować politykę cenową swojej firmy w celu maksymalizacji zysku i sprzedaży.