Trzy progi cenowe – skuteczna strategia cenowa dla sprzedawców internetowych

utworzone przez | Gru 15, 2020 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

Trzy progi cenowe – skuteczna strategia cenowa dla sprzedawców internetowych

Wybranie odpowiedniej strategii cenowej to ważny i – niestety – niełatwy proces. Nie ma bowiem jednego uniwersalnego rozwiązania, które sprawdzi się u wszystkich w każdej sytuacji. Idealna strategia cenowa może (a nawet powinna) się różnić w zależności od branży, specyfiki sklepu i asortymentu, jak i wybranej grupy odbiorców. Wtedy będziemy mieć pewność, że nasza wycena jest precyzyjna, gdyż została oparta na wielu różnych czynnikach. Dzisiaj pragniemy opowiedzieć o skutecznym podejściu do kształtowania cen, opartym na trzech odmiennych kategoriach produktowych.

Czy ta sama strategia cenowa powinna dotyczyć wszystkich sprzedawanych produktów?

Czasy wyceny opartej na stałych kosztach zdążyły już odejść w niepamięć. Rzeczywiście to rozwiązanie mogło się kiedyś sprawdzić, lecz dotyczyło ono przede wszystkim sprzedaży offline – a to dlatego, że nie było wówczas możliwości prostego zestawienia wielu konkurencyjnych ofert w bardzo szybkim czasie. Teraz, dzięki internetowi, klient może porównać interesujące go sklepy i produkty w każdej chwili. To wymusza na sprzedawcach jak najszybsze działania, przez co ceny zmieniają się niezwykle dynamicznie i trudno za nimi nadążyć. Stawianie na jedną strategię nie jest optymalnym rozwiązaniem, gdyż sprowadza się do dobrowolnego ignorowania wielu zniuansowanych mechanizmów kryjących się za procesem sprzedaży. To z kolei nie przynosi optymalnych efektów.

Z naszej strony możemy jednak zasugerować strategię, która jest solidną podstawą do funkcjonowania wielu e-sklepów. Polega ona na zróżnicowaniu naszego asortymentu pod względem cen. Warto podzielić sprzedawane produkty na 3 główne grupy cenowe – w zależności od pełnionej w sklepie funkcji marżowej i ruchowej

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Jakie progi warto wprowadzić w sklepie internetowym?

Niżej wymienione grupy produktów są świetnym połączeniem, ponieważ zaspokajają potrzeby szerokiego grona klientów, a przy okazji pełnią ważną rolę w generowaniu ruchu w sklepie, napędzając wzajemnie swoją sprzedaż i zwiększając nasz zysk.

KATEGORIA 1: Bestsellery i produkty popularne

Do tej kategorii należą topy sprzedażowe i artykuły często poszukiwane przez konsumentów. W tym przypadku warto rywalizować ceną, aby przyciągnąć do swojego sklepu możliwie jak najwięcej klientów. Oprogramowanie do monitoringu cen pomoże nam określić, jak nasze ceny prezentują się na tle konkurencji, a także umożliwi nam błyskawicznie je zmienić, aby to nasza oferta była tą najbardziej atrakcyjną.

KATEGORIA 2: Wysokomarżowe produkty komplementarne

W tej kategorii koncentrujemy się na artykułach, które mają szansę zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Chodzi o drobne, ale przydatne gadżety takie jak etui do telefonu, ładowarka, zestaw słuchawkowy, itp. W przypadku tego typu produktów możemy pozwolić sobie na wyższą marżę, ponieważ cena akcesoriów dodatkowych jest znacznie niższa niż ta głównego produktu. Konsumenci, którzy chcą zrobić zakupy jak najtaniej, zazwyczaj koncentrują się odnalezieniu najtańszej oferty artykułu głównego, a nie akcesoriów komplementarnych, które najczęściej kupują już w ramach jednego zamówienia, by nie płacić kilkakrotnie za przesyłkę

KATEGORIA 3: Pozostałe produkty

Do ostatniej grupy zaliczamy artykuły średnio popularne, które nie przyciągają wielu kupujących, ale mogą zostać dodane do koszyka niejako „przy okazji”. W końcu klientowi bardziej opłaca się dokupić coś od razu, nie martwiąc się o dodatkowe koszty wysyłki, niż powtarzać cały proces zakupowy od początku w innym sklepie. Dlatego też tutaj doskonale sprawdza się atrakcyjna cena, która ułatwi konsumentom dodanie artykułu do koszyka, aczkolwiek nie musimy za wszelką cenę dbać o to, by był jak najtańszy.

Jak sprawdzić czy obrana przez nas strategia jest odpowiednia?

Odpowiedź jest prosta, gdyż istnieje tylko jedna skuteczna metoda, aby to sprawdzić – testy. Należy eksperymentować z poziomami cen w poszczególnych przypadkach, zwracać uwagę na to, które rozwiązanie skutkuje największym ruchem na stronie oraz na bieżąco optymalizować strategię. Oprócz badania konwersji niezbędne jest analizowanie wysokości przychodów oraz średniej marżowości koszyka zakupowego. Bo co z tego, że sprzedaż będzie wysoka, jeżeli marża okaże się zbyt niska, przez co ostatecznie zarobimy mniej?

Opisywana przez nas strategia cenowa może zostać zoptymalizowana do potrzeb sprzedawcy w zależności od tego, jakie cele sprzedażowe wcześniej wyznaczył.  Można również proponować kupującym zestawy produktów, np. bestsellerów z produktami komplementarnymi. Najważniejsze jest to, aby zwracać uwagę na potrzeby odbiorców i próbować na nie odpowiedzieć. W tym celu należy trzymać rękę na pulsie i systematycznie porównywać swoje ceny z konkurencją – w szczególności w przypadku produktów, które mają rywalizować o pierwsze miejsce w rankingu cenowym.

Doskonałym rozwiązaniem, które pomoże kształtować ceny w szybki i wygodny sposób jest monitoring cen. Narzędzie do śledzenia cen u konkurencji, takie jak Szpiegomat, pomoże być na bieżąco z trendami cenowymi w wybranych przez nas kategoriach produktowych, dzięki czemu będziemy mogli podejmować trafniejsze decyzje biznesowe oraz natychmiast odpowiadać na zmiany cen u innych sprzedawców. Co więcej, dostępne reguły automatyki cenowej pozwolą na całkowite zautomatyzowanie tego procesu. Pozwoli to przekierować  nasz czas i uwagę na elementy, które wymagają bezpośredniej interwencji człowieka. Jeżeli chcesz wypróbować monitoring cen w swoim sklepie internetowym, a także dowiedzieć się, jakie korzyści może mu zapewnić, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes