Trendy w zakupach online w 2020 roku

company-3502288_640

Zgodnie z wszelkimi przewidywaniami ilość e-sklepów od lat nieustannie rośnie, a potrzeby klientów stale się zmieniają. Konsumenci są coraz bardziej świadomi - poszukują produktów wysokiej jakości, a jednocześnie zwracają uwagę na ekologiczny aspekt zakupów. Na szczególnym znaczeniu zyskuje zaś rola personalizacji i nowoczesnych technologii. 

 

Śledzenie i analiza zachowań konsumentów oraz ich przyzwyczajeń ma niebagatelny wpływ na rynek. Właściwie nie da się zaplanować żadnych znaczących działań w e-commerce bez uprzedniego zapoznania się z trendami zakupowymi. To dzięki nim możemy dowiedzieć się jaki jest oczekiwany kierunek rozwoju e-handlu i przygotować się na nadciągające zmiany. Listonic sporządził raport „Trendy zakupowe 2020”, w którym zbadano zachowania i opinie konsumentów na temat zakupów online. Jakie najważniejsze wnioski z niego wynikają?

 

Warto zaznaczyć, że raport nie obejmuje trendów związanych bezpośrednio z pandemią koronawirusa, gdyż zebrane informacje dotyczą wcześniejszego okresu. Można jednak potraktować ten fakt jako argument za tym, że zmiany opisane przez autorów raportu mogą być tym bardziej trwałe i długoterminowe, gdyż COVID-19 nie miał na nie wpływu.

 

E-handel kontra sprzedaż tradycyjna

 

Pomimo niekwestionowanego wzrostu popularności e-commerce, handel tradycyjny wciąż pozostaje podstawową formą nabywania dóbr przez konsumentów. Nie da się jednak ukryć, że dalszy wzrost e-sprzedaży jest nieunikniony. W latach 2013-2019 powstało ponad 10 tys. nowych sklepów internetowych i wiele wskazuje na to, że trend ten się utrzyma. Zwłaszcza w czasie zagrożenia koronawirusem e-handel udowodnił, że wciąż w nim drzemie ogromny potencjał.

 

Rosnąca rola personalizacji

 

Twórcy raportu utrzymują, że tworzenie produktów dedykowanych oraz docieranie z przekazem reklamowym do precyzyjnie określonej grupy odbiorców to bardzo dobre rozwiązanie zarówno dla producentów jak i handlowców. 86% marketerów zauważyło wpływ personalizacji na ilość generowanych leadów, a aż 92% respondentów utrzymuje, że personalizacja ma znaczenie dla budowania świadomości marki.

 

Konsumenci zdają się być świadomi swoich oczekiwań oraz doceniają indywidualne podejście ze strony sprzedawców. 31% ankietowanych osób twierdzi, że ich doświadczenie zakupowe mogłoby być bardziej spersonalizowane. Natomiast 74% z nich odczuwa frustrację gdy personalizacja nie jest właściwa.

 

To pokazuje, że jeżeli chcemy dotrzeć do jakiejś grupy odbiorców, należy dołożyć wszelkich starań żeby była precyzyjnie określona, gdyż niewłaściwie dobrane komunikaty mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Gdy producent lub sprzedawca sprawia wrażenie, że nie rozumie potrzeb klientów to skutecznie zniechęca ich do zakupów.

 

Wzrost znaczenia nowych technologii

 

Rozwój nowych technologii również dobrze się wpisuje w rosnącą popularność e-commerce. Telefon okazuje się doskonałym narzędziem wspierającym proces zakupowy. Oferuje wiele możliwości i przydatnych funkcji, takich jak aplikacje bankowe, płatność BLIK, czy asystenci zakupowi oraz aplikacje oferujące zniżki.

 

Obecnie aż 61% konsumentów kupuje  przy pomocy telefonu. Pomimo tego, że to laptop wciąż pozostaje podstawowym urządzeniem, na którym ludzie kupują online, z czasem sytuacja ta może się zmienić na korzyść smartfonów i tabletów. Warto zatem zadbać o responsywność strony internetowej, aby była poprawnie wyświetlana na wszelkich popularnych sprzętach.

 

Co istotne, sprzedaż tradycyjna i online może wzajemnie się uzupełniać. Najczęściej obie te formy zakupów są w różnym stopniu łączone. 50% konsumentów przed dokonaniem zakupu wyszukuje informacji na temat pożądanego produktu w Internecie. 55% Amerykanów najpierw odwiedza sklep stacjonarny, a potem dokonuje zakupu przez internet. Z kolei 19% Polaków raz w tygodniu kupuje za pomocą smartfona, a 42% klientów korzysta z urządzeń cyfrowych podczas zakupów. To pokazuje, że nie powinniśmy lekceważyć roli telefonów i tabletów w sprzedaży internetowej.

 

Warto wspomnieć, że wraz z rozwojem technologii rośnie także tempo życia, przez co coraz cenniejszym dobrem jest czas. Jak informuje Listonic, 36% konsumentów chciałoby żeby zamówione produkty docierały do nich już następnego dnia. Istnieje również przestrzeń na nieszablonowe pomysły. 17% osób jest szczególnie otwartych na nowoczesne rozwiązania, przyznając, że zgodziliby się na dostawę zakupów przez drony.

 

Zdrowo, ekologicznie, lokalnie

Autorzy raportu zauważają, że w związku z lepszą sytuacją materialną coraz częściej konsumenci wybierają produkty o wyższej jakości. Większym zainteresowaniem zaczęły cieszyć się żywność lokalnej produkcji czy rzemieślnicze browary. Zwiększa się również świadomość konsumentów w kwestii ekologii. Ponad 60% respondentów przekonuje, że jeżeli ma taki wybór, kupuje produkt bez plastiku. Coraz przychylniej patrzy się też na żywność ekologiczną. Pomimo, że kwestia ta dotyczy przede wszystkim zakupów tradycyjnych, z pewnością powinni mieć ją na uwadze również przedstawiciele e-commerce.