Strategia cenowa a polityka cenowa – czym się różnią?

entrepreneur-4784289_640

Strategia i polityka cenowa pozwalają ustalić ceny produktów tak, aby były korzystne zarówno dla sprzedawców jak i konsumentów. Określając je w oparciu o takie czynniki jak m.in. ceny u konkurencji, poniesione koszty, popyt, czy wartość danego artykułu w oczach konsumenta, mamy szansę znaleźć optymalny sposób ustalania cen oraz realizować strategie, które pozytywnie wpłyną na wyniki naszego sklepu internetowego.

 

Ustalanie cen to skomplikowany, ale zarazem niezwykle istotny proces w działalności e-commerce. Niektórzy przedsiębiorcy zdają się nie doceniać korzyści wynikających z optymalizacji cen, przez co decydują się na proste, ale niezbyt efektywne metody wyceny artykułów, np. narzucając na nie stały procent marży. Osoby te mogą być nieświadome jak wielki potencjał tkwi we właściwie określonych cenach. Dlatego też każdy e-handlowiec powinien zastanowić się nad dobraniem odpowiedniej strategii i polityki cenowej, które zmniejszają ryzyko popełniania błędów cenowych oraz pomagają osiągnąć zamierzone cele sprzedażowe.

 

Czym jest polityka cenowa?

 

Polityka cenowa to zbiór zasad, którymi powinna się kierować firma podczas ustalania ceny za produkt lub usługę. Kluczowy wpływ na taką cenę ma kilka czynników:

 

1. Koszt produkcji

2. Wartość oferowanego produktu lub usługi

3. Zapotrzebowanie na dany produkt lub usługę

4. Konkurencja rynkowa

 

W zależności od naszych potrzeb i zamiarów, polityka cenowa może nam pomóc realizować rozmaite cele, takie jak większy zysk, wzrost sprzedaży, utrzymanie dotychczasowego status quo, przetrwanie przedsiębiorstwa lub utrwalenie pożądanego wizerunku.

 

Rodzaje polityki cenowej

 

Podstawowe rodzaje polityk cenowych, które możemy wyróżnić to:

 

Polityka cen zorientowana na popyt – koncentruje się na oczekiwaniach konsumenta oraz jego zdolnościach finansowych. Bardzo ważne jest w tym przypadku zastanowienie się na jakiej grupie klientów nam zależy najbardziej: tych, którzy oczekują przede wszystkim niskich cena, czy na przykład tych, dla których najważniejsze są prestiż marki oraz jakość produktu i obsługi.

 

Polityka cen zorientowana na koszty – cena jest określana na podstawie ponoszonych kosztów, przy jednoczesnym założeniu, że sprzedaż produktu musi generować zysk.

 

Polityka cen zorientowana na konkurencję – ten rodzaj polityki polega na ustalaniu cen w oparciu o ceny podobnych produktów u konkurencji. W tym celu niezbędne jest monitorowanie, analizowanie oraz dostosowanie się do cen rywali. Niezmiernie ważne jest także podkreślanie cech wyróżniających naszą ofertę, aby przekonać klientów o jej wyższości nad innym i. Dzięki specjalnym narzędziom do monitoringu cen można uprościć ten proces, a samo zarządzanie cenami zautomatyzować według naszych wytycznych.

 

Czym jest strategia cenowa?

 

Strategia cenowa ma na celu określenie optymalnej ceny produktu, aby osiągnąć zamierzone cele. Ze względu na szczególną dynamikę rynku e-commerce bierzemy pod uwagę nie tylko koszt produktu i oczekiwany zysk, ale też takie czynniki jak bieżąca sytuacja branżowa, trendy cenowe, warunki ekonomiczne, popyt, czy działania konkurencji.

 

Umiejętnie wykorzystane strategie cenowe przyczyniają się m.in. do zwiększenia sprzedaży, zysku, optymalizacji stanów magazynowych, czy zwiększania wpływów rynkowych.

 

Przykładowe rodzaje strategii cenowych:

 

Strategia ujęcia cenowego - technika ta polega na zapisie ceny w taki sposób, by wydawała nam się bardziej atrakcyjna. Przykładowo, odjęcie kilku groszy od pełnej ceny (99,99 zł lub 99,97 zł zamiast 100 zł) sprawia, że kwota wydaje nam się zdecydowanie niższa niż w rzeczywistości. Podobny efekt można uzyskać, stosując skrócony zapis pełnych cen – np. 30 zł zamiast 30,00 zł. Pomimo, że kwota jest dokładnie ta sama, mamy wrażenie, że to oferta z większą ilością zer jest droższa.

 

Strategia cen prestiżowych - strategia, którą wykorzystują firmy oferujące produkty luksusowe lub limitowane. Wysoka cena świadczy o szczególnie wysokiej jakości produktu oraz zapewnia klientom poczucie elitarności z tytułu posiadania czegoś elitarnego.

 

Strategia neutralnych cen - popularna strategia dążąca do osiągnięcia jak najlepszej relacji jakość/cena danego produktu. Przeznaczona dla średniej klasy artykułów oraz tańszych substytutów prestiżowych dóbr. Wyróżnia ją wysoka standaryzacja towaru, stabilne ceny oraz zróżnicowany popyt.

 

Strategia niskich cen - oferowanie produktu w niższej cenie niż reszta branży. Strategię tę wyróżnia duża sprzedaż przy ograniczonej marży, co zapewnia dynamiczny wzrost udziału w rynku oraz stworzenie w oczach konsumentów wizerunku taniej firmy.

 

Cross-selling - to bardzo skuteczna taktyka, która polega na sprzedawaniu produktów „bazowych” po okazjonalnej cenie, przy jednoczesnym proponowaniu klientom artykułów komplementarnych o wysokiej marży. Dobrym przykładem tej strategii są wszelkiej maści gadżety, np. telefon + etui, klawiatura + myszka, itp. Dzięki temu sprzedawca może nadrobić mniejszy zysk z głównego produktu na sprzedaży dodatkowych akcesoriów.

 

Wybór należy do ciebie

 

Polityka oraz strategia cenowa to niezwykle użyteczne narzędzia. Jednak żeby jak najlepiej spełniały swoją rolę, powinny być dogłębnie przemyślane i dostosowane do marki, produktu, konsumentów, wybranego segmentu rynkowego oraz panujących trendów. Jeżeli chcesz w pełni wykorzystać szanse jakie daje optymalizacja cen wypróbuj dedykowane narzędzia do monitoringu cen. Pozwolą Ci one zebrać ogromne ilości danych na temat cen konkurencji oraz błyskawicznie dostosowywać swoje oferty do bieżącej sytuacji. System powiadomień poinformuje Cię o prostych działaniach, które możesz wykonać aby skutecznie zwiększyć zysk i sprzedaż, a także ostrzeże Cię przed powszechnymi błędami cenowymi. Co więcej oprogramowanie Szpiegomat zawiera funkcję dynamic pricing, dzięki której ceny Twoich produktów będą się zmieniać automatycznie w oparciu o działania konkurencji. Wypróbuj nasze bezpłatne demo, aby dowiedzieć się, jakie korzyści może zapewnić Szpiegomat Twojej firmie.