Sprzedaż internetowa za granicą – jak się przygotować?

earth-3866609_640

Wszechobecność Internetu sprawiła, że wejście na rynki zagraniczne jest prostsze niż kiedykolwiek wcześniej. Aby jednak z powodzeniem wykorzystać potencjał drzemiący w międzynarodowej sprzedaży online, należy spełnić kilka istotnych warunków, takich jak uprzednie zbadanie rynku docelowego, lub zadbanie o optymalny łańcuch dostaw, kwestie prawne oraz bezproblemową dostawę towaru.

 

Zalety wejścia na rynek zagraniczny

 

Chociaż rozpoczęcie sprzedaży online poza granicami naszego kraju nie należy do zadań łatwych, może przynieść e-handlowcom mnóstwo korzyści. Jakie są zalety wejścia na zagraniczny rynek?

 

  • Więcej potencjalnych klientów
  • Większy zysk i sprzedaż
  • Zyskanie doświadczenia, które można wykorzystać na rodzimym rynku
  • Wprowadzenie do swojej działalności standardów zagranicznych
  • Korzystny wpływ na wizerunek – większą estymą darzy się marki i firmy o zasięgu międzynarodowym

 

Jak sprzedawać za granicą? Cross-border krok po kroku

 

1. Zbadaj rynek docelowy

 

Jest to podstawowy i absolutnie najważniejszy krok. Należy sprawdzić, w którym kraju istnieje największy popyt na oferowane przez nas produkty. Podobnie jak w przypadku rynku rodzimego, musimy określić pożądaną grupę odbiorców i zmierzyć potencjalne zainteresowanie naszym asortymentem. Można to zrobić m.in. wyszukując odpowiednie frazy w Google Trends, aby zobaczyć jaka jest popularność wyszukiwanych haseł w danym miejscu, oraz jak rozkłada się ona w czasie.

 

Konieczne jest też zbadanie siły konkurencji. W tym celu trzeba określić kto do niej należy oraz jaka jest jej popularność w sieci. Warto na tym etapie się zastanowić, co nas wyróżnia względem pozostałych firm, i czy jesteśmy w stanie zaoferować klientom coś więcej niż inni.

 

Nie bez znaczenia jest również prześledzenie trendów cenowych, np. przy pomocy oprogramowania do monitoringu cen. Dobrą praktyką jest również przeglądanie popularnych ofert oraz zapoznanie się ze specyfiką rynku w danym kraju. Analiza cen konkurencji da nam odpowiedni wgląd w zagraniczne standardy oraz pozwoli nam na określenie atrakcyjności naszych ofert względem rywali.

 

2. Pokonaj bariery językowe

 

Twój sklep internetowy z oczywistych względów musi być przetłumaczony na język docelowy, aby nie utrudniać lub wręcz nie uniemożliwiać procesu zakupowego klientom.

 

Jako że strona i opisy sprzedawanych przedmiotów muszą być tak zrozumiałe i naturalne, jak w przypadku rynku rodzimego, najlepiej skorzystać z usług profesjonalnego tłumacza lub native speakera. Korzystanie z internetowego translatora zdecydowanie nie jest dobrym pomysłem. Opisy pełne błędów gramatycznych lub ortograficznych świadczą o niewielkim profesjonalizmie i nie budzą zaufania klienta. Wystarczy sobie wyobrazić ofertę w polskim sklepie, gdzie opis sprzedawanego produktu jest napisany łamaną polszczyzną. Wówczas instynktownie czujemy, że taka oferta jest niewiarygodna.

 

3. Przygotuj plan na obsługę klienta

 

Właściwa obsługa klienta często stanowi wyzwanie nawet na rodzimym rynku, dlatego stworzenie jej na potrzeby działalności zagranicznej będzie wiązać się z jeszcze większym wysiłkiem.

 

Pamiętaj, że klienci będą mieć pytania, uwagi i prośby, należy zatem być przygotowanym na to, by móc obsłużyć ich szybko i profesjonalnie. Jest to szczególnie istotne, biorąc pod uwagę, że dopiero zaczynamy sprzedawać na nowym rynku, zatem niezbędne będzie wyrobienie sobie dobrej marki i uzyskanie zaufania konsumentów.

 

Zwróć uwagę na to jak wygląda usługa w zagranicznych e-sklepach. Ponadto, oprócz kontaktu telefonicznego i mailowego, pomyśl o live chacie lub chat botach. Oczywiście należy również pamiętać, że kontaktem z zagranicznymi klientami powinny zajmować się osoby doskonale posługujące się danym językiem.

 

4. Zadbaj o optymalny łańcuch dostaw

 

Przed rozpoczęciem sprzedaży za granicą niezbędne jest rozważenie kwestii dostawy i wysyłek produktów, gdyż będą one bardziej skomplikowane i droższe niż w przypadku przesyłek krajowych.

 

Dowiedz się jakimi metodami możesz dostarczać swoje produkty, jakie formy wysyłki są najpopularniejsze w danym kraju oraz jak wyglądają kwestie wszelkich opłat i podatków.

 

Należy też gruntownie przemyśleć kwestię wsparcia posprzedażowego, reklamacji, zwrotów i wymiany produktów. Niektórzy sprzedawcy popełniają błąd, nie przygotowując się wystarczająco na scenariusz, w którym będą mieli do czynienia z licznymi zwrotami i reklamacjami. Jeżeli klient poczuje się przez nas ignorowany, raczej nie zechce skorzystać z naszych usług ponownie.

 

5. Zadbaj o aspekt prawny

 

Jest to być może najmniej atrakcyjny, lecz niesamowicie istotny element przygotowujący nas do wejścia na rynek zagraniczny, bez którego cały Twój wysiłek mógłby pójść na marne.

 

Kwestie prawne i podatkowe mogą się różnić w zależności od poszczególnych regionów lub państwa, w których prowadzona jest sprzedaż internetowa. Dlatego nie wolno zapomnieć, by również pod względem przepisów wszystko było dopięte na ostatni guzik.

 

6. Zapewnij klientom wygodny rodzaj płatności

 

Upewnij się, żeby opcje płatności zostały dostosowane do rynku, na którym chciałbyś sprzedawać swój towar. Zadbaj o to, by były szybkie, bezpieczne i bezproblemowe. Pamiętaj, że w niektórych krajach pewne metody płatności są bardziej popularne niż u nas. Biorąc pod uwagę, że to właśnie my powinniśmy odpowiadać na potrzeby klientów, należy się do nich dopasować.

 

7. Promocja

 

Skuteczne wejście na rynek zagraniczny nie obędzie się bez przeznaczenia odpowiednich nakładów na działania marketingowe. Bez nich niestety trudno będzie się przebić, zwłaszcza że popularność e-commerce (a zatem również konkurencja) nieustannie rośnie.

 

Im wcześniej zaplanujesz ten aspekt, tym lepiej. Pomyśl o odpowiednim pozycjonowaniu strony i dopasuj słowa kluczowe. Przyjrzyj się również konkurencji i dowiedz się w jaki sposób promują się inni sprzedawcy. Pomyśl także o działaniach pobocznych, np. mediach społecznościowych przeznaczonych na docelowy rynek.

 

8. Kilka wskazówek na koniec

 

Na koniec prezentujemy kilka rad, które warto mieć na uwadze, aby zwiększyć szanse na sukces naszego e-sklepu za granicą.

 

  • Zadbaj o to, by twoja strona dobrze otwierała się na urządzeniach mobilnych, gdyż w większości zagranicznych państw znaczna część konsumentów korzysta z nich podczas zakupów online.
  • Wykorzystaj Google Market Finder, by przekonać się jaki orientacyjnie popyt może być na nasz produkt na danym rynku.
  • Sprawdź jaki klient interesuje się Twoją ofertą w tej chwili na rodzimym rynku. Zastanów się, co się najlepiej sprawdziło w Twojej dotychczasowej działalności, i czy da się te działania z powodzeniem zaimplementować na rynku zagranicznym.
  • Edukuj się – zapoznaj się ze szkoleniami i książkami na temat e-commerce. Warto czerpać wiedzę ze specjalistycznych artykułów i książek pochodzących z kraju, w którym chcesz prowadzić sprzedaż internetową,  a zatem tych najlepiej dostosowanych do tamtejszych realiów.
  • Obserwuj rynek na bieżąco dzięki monitoringowi cen. Monitorowanie cen pozwala dostosować ceny do standardów panujących na danym rynku. Narzędzia takie jak Szpiegomat pozwalają ponadto śledzić działania konkurencji, dostępność produktów, zmiany trendów cenowych, a także błyskawicznie zarządzać naszymi ofertami.

 

Jak widać jest bardzo wiele elementów, które składają się na skuteczne wejście na rynek zagraniczny. Z pewnością jest to duże wyzwanie, jednak przedsiębiorcy, którzy mają doświadczenie w sprzedaży online w Polsce, mogą je wykorzystać, aby proces takiego rozszerzenia działalności zakończył się sukcesem.