Śledzenie i analiza konkurencji w sprzedaży internetowej

spot-862274_1280

Obserwowanie ruchów konkurencji w branży e-commerce już od dawna jest koniecznością, niezależnie od wielkości firmy. Baczne przyglądanie się innym sklepom oraz porównywanie się z nich pomaga określić swoją pozycję w branży, sprawdzić  faktyczną atrakcyjność ofert, a także podejmować lepsze decyzje biznesowe oparte o sprawdzone praktyki.

 

Dlaczego warto monitorować konkurencję?

 

Konkurencja najczęściej kojarzy się z zaciętą walką i piętrzącymi się problemami. Można jednak spojrzeć na nią z pozytywnej strony – nie jak na wyzwanie, a raczej szansę na rozwój i poprawę wyników. To właśnie rywale wydobywają z nas to, co najlepsze – zmuszają nas do tego, by sięgać po nowe rozwiązania, podejmować ryzyko oraz unikać błędów, które popełnili inni.

 

Internet dostarczył nam narzędzi i możliwości, aby śledzenie i analiza konkurencji była szybka i efektywna. To wszystko sprawia, że nie ma żadnej dobrej wymówki, żeby nie analizować działań rywali. Obecnie robią to praktycznie wszyscy poważni gracze na rynku, więc jeżeli nie chcemy odstawać od innych, musimy się dostosować do tych realiów.

 

Śledzenie konkurencji jest bardzo przydatne na początku działalności, gdy chcemy zorientować się w branżowych niuansach i wzorować na bardziej doświadczonych sprzedawcach. Jednak jest to działanie pożądane również wtedy, gdy nasza firma dobrze prosperuje, ponieważ obserwacja i analiza pozwala być na bieżąco z sytuacją rynkową oraz dostosowywać się do najnowszych standardów i oczekiwań konsumentów.

 

Monitorowanie i analiza działań konkurencji – od czego zacząć?

Pierwsza rzecz, którą powinniśmy zrobić, to wskazanie sprzedawców, którzy są naszymi najgroźniejszymi konkurentami. W tym przypadku precyzja jest kluczowa, warto więc wykorzystać wszelkie dostępne metody na zapoznanie się z konkurencją: przejrzenie rankingów stron internetowych i wyników wyszukiwań w Google,  analizę działalności w social mediach, śledzenie asortymentu, itd. Pamiętajmy, że każdy sklep ma swoją własną specyfikę i tożsamość, a zatem to, co działa w przypadku niektórych sprzedawców, niekoniecznie musi być odpowiednim rozwiązaniem dla innych. Wszystko zależy od grupy docelowej, obranej strategii biznesowej oraz wielu innych czynników. Optymalnym rozwiązaniem jest zatem eksperymentowanie i przekonanie się w praktyce, co jest najlepsze dla naszego e-sklepu.

 

 

Co warto wiedzieć o konkurencyjnych e-sklepach?

 

Pozycjonowanie

Pozycjonowanie w wyszukiwarkach ma ogromny wpływ na ilość odwiedzin oraz rozpoznawalność e-sklepu. Powszechnie wiadomo, że strony, które wyświetlają się najwyżej, są najchętniej odwiedzane przez internautów. Najprostszą metodą na sprawdzenie jak pozycjonowani są poszczególni sprzedawcy, jest wpisanie odpowiednich haseł do wyszukiwarki, np.: “tanie żarówki energooszczędne”, “ekologiczne kosmetyki sklep online” itp. Warto zwrócić uwagę zarówno na te darmowe metody optymalizacji pozycjonowania w wyszukiwarkach (SEO), jak również te płatne (SEM).  Szczególną uwagę zwróćmy na to, jak pisane są treści na stronie oraz jakie padają tam słowa kluczowe. Czy są to najpopularniejsze, krótkie hasła, czy może sprzedawca postawił na tzw. metodę długiego ogona, gdzie są one długie i szczegółowe?

 

Wygląd i funkcjonalność strony WWW

Mimo że wygląd e-sklepu jest absolutną podstawą, wciąż można znaleźć przykłady stron, na których proces zakupu jest niewygodny i nieintuicyjny. Wzorując się na najlepszych, zyskamy pewność, że nasza strona jest nowoczesna i dostosowana do różnych urządzeń. Warto wejść w buty klienta i samemu pokonać całą drogą zakupową na stronie konkurencji, zwracając uwagę na rozwiązania, które działają dobrze oraz te, które utrudniają korzystanie ze strony.

 

Działania marketingowe

Dobrą praktyką jest również podpatrywanie sposobów na zaistnienie w szerszej świadomości odbiorców. W tym celu warto odwiedzić i przeanalizować wszelkie kanały social media, aby przekonać się, jak można nienachalnie promować produkty oraz tworzyć społeczność. Istotną częścią promocji jest również content marketing, a zatem blogi firmowe oraz filmy, które pomagają stworzyć wizerunek ekspercki i pomagają klientom poszerzyć wiedzę na temat danej branży. Warto również zwrócić uwagę na bardziej tradycyjne formy reklam w postaci artykułów sponsorowanych lub banerów.

 

Opinie klientów

Reputacja sprzedawcy często jest odzwierciedlona w postaci opinii internautów. Zapoznanie się z głosami odbiorców to idealny sposób na uczenie się na błędach innych oraz poznanie potrzeb konsumentów. W tym celu możemy przejrzeć fora tematyczne, komentarze w social mediach oraz na stronie sklepu jeżeli sprzedawca udostępnił taką możliwość.

 

Klienci to szczególnie dobre źródło informacji, gdyż dzięki nim zyskujemy perspektywę, na której nam powinno zależeć najbardziej, czyli tej konsumenta. Ponadto komentarze klientów mogą zwrócić naszą uwagę na konkretne elementy, których sami byśmy nie zdołali zauważyć.

 

Oferty i ceny

Nie da się ukryć, że dobrze wyceniony produkt to absolutna podstawa w e-commerce. Zdecydowana większość klientów bierze pod uwagę cenę produktu przed dokonaniem ostatecznego zakupowego wyboru. Dlatego też powinna być ona odpowiednia – to znaczy dość niska, by była przystępna dla konsumentów, ale wystarczająco wysoka, by móc zarobić na sprzedaży.

 

Nie zapominajmy, że optymalna cena nie musi być bardzo niska. Wiele zależy od objętej przez nas strategii. Niektórzy sprzedawcy z powodzeniem stosują taktykę wysokich cen, ale starają się to zrekompensować klientom czynnikami poza cenowymi, takimi jak obsługa klienta, szybkość dostawy, czy postawienie na konkretną niszę (np. sklepy specjalistyczne, w których asortyment jest wąski, lecz doskonałej jakości, a obsługa doskonale orientuje się w branży).

 

 

Jak monitorować ceny produktów u konkurencji?

 

Oprogramowanie Szpiegomat.pl, służy do monitorowania cen konkurencji i pozwala systematycznie śledzić zmiany cen w dowolnych źródłach internetowych krajowych i zagranicznych (e-sklepy, portale aukcyjne, porównywarki cenowe), dzięki czemu można zaobserwować trendy cenowe, określić swoje położenie w rankingu cenowym oraz przekuć tę wiedzę w natychmiastowe działania. Wykorzystując monitoring cen możemy lepiej zarządzać polityką cenową i dostosowywać ceny do potrzeb danej sytuacji. Aby dowiedzieć się więcej na ten temat, zachęcamy do wypróbowania bezpłatnego dema. Nasi konsultanci powiedzą, jakie rozwiązania są najlepsze dla Twojej branży oraz jak je z powodzeniem wprowadzić do sklepu internetowego.