Skuteczny sklep internetowy: 9 rzeczy, na które powinieneś zwrócić uwagę

website-1624028_1280

W dobie rosnącej popularności e-commerce, należy zrobić wszystko, by spełniać powszechnie przyjęte standardy, a zarazem pozytywnie wyróżnić się od konkurencji. Dbając o wygląd i intuicyjność swojej strony oraz odpowiedni sposób prezentowania ofert, stworzysz sklep internetowy, do którego klienci będą chętnie wracać.

 

E-commerce rozwija się niezwykle prężnie. Powstają nowe e-sklepy, a konsumenci chętnie z nich korzystają, wiedząc, że to szybka, wygodna i bezpieczna forma robienia zakupów. Rosnąca konkurencja wymusza podniesienie standardów oraz walkę o klienta. Jednym z najprostszych i najbardziej efektywnych sposobów, które mogą pomóc e-handlowcom zwiększyć sprzedaż oraz wiarygodność sklepu internetowego, to dobrze skonstruowana strona WWW.

 

Dobra strona internetowa, czyli jaka?

 

Na początku spróbujmy określić, czym powinna odznaczać się skuteczna strona e-sklepu.

 

  • Przede wszystkim powinna być atrakcyjna wizualnie i funkcjonalna, ponieważ pierwsze wrażenie potrafi przesądzić o tym, czy Internauta zechce w ogóle poświęcić czas na przeglądanie ofert.

 

  • Sklep internetowy powinien też być dobrze pozycjonowany, to znaczy pojawiać się wysoko w wynikach wyszukiwania Google. Nie jest tajemnicą, że im wyżej na liście jest dana strona, tym większe jest prawdopodobieństwo, że potencjalny klient na nią wejdzie. W przypadku gdy strona pojawia się dopiero na drugiej stronie listy wyszukiwań, prawdopodobieństwo odwiedzin danej witryny drastycznie maleje.

 

  • Dobry sklep internetowy powinien wzbudzać zaufanie klientów. Konsumenci są niezwykle ostrożni, zwłaszcza w Internecie, gdyż nie mają fizycznego kontaktu z oferowanym towarem. Dlatego należy dołożyć wszelkich starań, by sklep uchodził w oczach klientów za profesjonalny i wiarygodny.

 

  • Nie bez znaczenia jest również współczynnik konwersji, czyli to, jak często odwiedziny sklepu przekładają się na rzeczywisty zakup. Często w Internecie możemy się spotkać z tzw. „pustymi przeklikami”, czyli wejściem na stronę e-sklepu bez finalnej transakcji.

 

W tym artykule doradzimy co zrobić, by nasz e-sklep spełniał wyżej opisane kryteria. Oto dziewięć praktycznych wskazówek dla tych, którzy dopiero zakładają sklep internetowy oraz dla tych, którzy chcą ulepszyć dotychczasową stronę.

 

Na co zwrócić uwagę podczas tworzenia sklepu internetowego?

 

1. Nazwa witryny

Wydaje się, że to oczywista oczywistość, niestety niektórzy przedsiębiorcy wciąż traktują ją po macoszemu. Nazwa witryny jest szczególnie ważna, gdyż to właśnie z nią klienci będą kojarzyć sklep. Co więcej, ma ona też istotny wpływ na pozycjonowanie w wyszukiwarkach.

 

Jak nazwać stronę? Powinniśmy kierować się dwoma czynnikami. Po pierwsze, dobrze jest zachować spójność, nazywając stronę tak samo jak sklep. Drugą – być może nawet ważniejszą – zasadą jest to, by nazwa nie była zbyt długa i skomplikowana.

 

Przypomnij sobie nazwy popularnych sklepów internetowych. Z pewnością zauważysz, że są chwytliwe i stały się marką samą w sobie: Zalando, Smyk, czy Empik. Warto nadmienić, że są też takie, które łamią zasadę spójności po to, żeby nazwa była prostsza do zapamiętania, i żeby zminimalizować ryzyko wpisania złego adresu (przykładowo strona RTV euro AGD to skrócone euro.com.pl).

 

2. Atrakcyjny wygląd

Jest to absolutna konieczność. Estetyczne, profesjonalnie wyglądające strony cieszą się zdecydowanie większym zaufaniem konsumenta. Odpowiednia szata graficzna zwiększa wiarygodność sklepu i odgrywa istotną rolę w przyciąganiu pożądanego klienta. Z kolei nieczytelne i nieprzemyślane strony zniechęcają do odwiedzin. Pod tym względem e-sklepy nie różnią się za bardzo od sklepów stacjonarnych. Unikamy tych, które są nieposprzątane i proszą się o gruntowny remont.

 

Warto przemyśleć wygląd strony pod kątem reprezentowanej branży. W końcu szata graficzna i identyfikacja wizualna będzie inaczej wyglądać w przypadku luksusowej odzieży, a inaczej w przypadku streetwearu i ubrań sportowych. Ważne, aby dopasować ją do odbiorców docelowych oraz do pożądanego wizerunku.

 

ToysRus

Strona Toys R Us, pomimo wykorzystania żywych, dziecięcych kolorów, urzeka estetycznym wykonaniem.

 

Swarovski

Swarovski stawia na smukły font oraz połączenie czerni i bieli, by podkreślić prestiżowy charakter produktów.

 

Należy również pamiętać, że w ostatnich latach w Internecie króluje minimalizm. Strony korzystające ze skomplikowanych animacji (nierzadko spowalniających działanie strony) i nadmiernej ilości „upiększaczy” odeszły w niepamięć. Bardzo ważna jest przejrzystość i czytelność, aby obcowanie ze stroną było przyjemne i wygodne. Doskonale sprawdzają się spore, atrakcyjne zdjęcia, które dobrze wyglądają na coraz większych wyświetlaczach komputerów oraz urządzeń mobilnych.

 

Zasada „mniej znaczy więcej” dotyczy również tekstów zawartych na stronie. Oczywiście powinny być one wyczerpujące i zawierać wszelkie niezbędne informacje, ale lepiej unikać dużych bloków tekstu, które mogą zniechęcić Internautów do zapoznania się z ich treścią.

 Swarovski 2

 

Swarovski: opisy produktów ograniczają się do najważniejszych zalet i cech produktu. Dodatkowe informacje można rozwinąć, klikając na nie.

 

3. Wygoda użytkowania

Jest to kolejny element, którego nie da się przecenić. Nic tak bowiem nie zniechęca klienta do zapoznania się z ofertą i zakupu jak nieintuicyjny interfejs oraz problemy z działaniem strony.

 

Nawigacja powinna być prosta i intuicyjna, a absolutną koniecznością jest sprawnie działająca wyszukiwarka, by móc w łatwy sposób odnaleźć interesujące nas produkty. Należy za wszelką cenę uniknąć sytuacji, w której klient musi zastanawiać się gdzie ma kliknąć, aby znaleźć odpowiednią podstronę lub dokonać zakupu. Im więcej kliknięć dzieli użytkownika od miejsca, na którym chce się znaleźć, tym gorzej.

 

Należy też zadbać o responsywność strony, to znaczy zaprojektować ją tak, by można byłoby ją komfortowo czytać na ekranach telefonów i tabletów. Ma to ogromne znaczenie, gdyż stają się coraz popularniejsze wśród e-konsumentów. Według raportu „E-commerce w Polsce. Gemius dla e-Commerce Polska” z 2019 roku, ilość użytkowników kupujących przy pomocy urządzeń mobilnych wynosi 61% (smartfony) oraz 27% (tablety).

 

Kolejnym elementem, na który warto zwrócić uwagę, to narzędzia, które uproszczą proces przeglądania asortymentu i zakupu. Dobrym zwyczajem jest wprowadzenie edytowalnego koszyka zakupowego oraz prostego formularzu rejestracyjnego, a nawet możliwość dokonania zakupu bez rejestracji (często to właśnie obowiązkowe zakładanie konta może przesądzić o tym, czy klient kupi coś w naszym sklepie czy nie). Należy dołożyć starań, aby najważniejsze dla klienta informacje, takie jak czas i koszt wysyłki były dobrze widoczne. Nic nie stoi na przeszkodzie, by umieścić je przy każdym produkcie. Można dodatkowo zachęcić klientów do zakupu, zamieszczając informacje w stylu „Kup produkt do godziny 12:00, a wyślemy go jeszcze dziś” zamiast standardowego „wysyłka w 24h”.

 

4. Pozycjonowanie strony

Konsumenci bardzo często poszukują interesujących ich produktów w wyszukiwarkach, dlatego trzeba zadbać o to, by pozycjonowanie strony było jak najkorzystniejsze, gdyż bezpośrednio przekłada się ono na ilość odwiedzin e-sklepu i jego rozpoznawalność.

 

Warto zastanowić się nad doborem odpowiednich słów kluczowych, by zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek (SEO). Można również pokusić się o płatne rozwiązania, np. SEM. W takim wypadku wybrane przez nas narzędzie do marketingu w wyszukiwarkach umieszcza daną stronę na szczycie listy i pobiera opłatę za każde kliknięcie użytkownika.

 

W pozycjonowaniu pomoże również stworzenie mobilnej wersji strony internetowej, gdyż to właśnie je preferuje Google odkąd wprowadziło tzw. Mobile First Index.

 

Ponadto postaw na unikatowe treści. Zadbaj o to, by opisy produktów nie sprowadzały się do kopiuj-wklej, gdyż Google lepiej pozycjonuje treści oryginalne. Dotyczy to również zdjęć – lepiej stworzyć swoje niż wykorzystywać tylko te od producenta. Warto również pomyśleć o założeniu bloga, który poprawi pozycjonowanie strony, a także zapewni klientom przydatne informacje na temat Twoich produktów i branży.

 

5. Kontakt z klientem

Powszechnie wiadomo, że profesjonalna obsługa klienta to rzecz niezbędna. Istnieją jednak elementy, dzięki którym możesz dodatkowo zapunktować u swoich klientów, gdyż do tej pory nie są one oferowane przez wszystkie e-sklepy.

 

Zacznijmy jednak od podstaw. Na stronie powinny znaleźć się najważniejsze dane kontaktowe. Zakładka „o nas”, adres z mapką i informacją o ewentualnej możliwości odbioru osobistego to konieczność. Niezwykle istotne z perspektywy klienta są również informacje o czasie, kosztach i sposobach wysyłki, które powinny być odpowiednio wyeksponowane.

 

Rzeczą powszechną i niezwykle przydatną są również newslettery, linki do mediów społecznościowych oraz zakładka z najczęstszymi pytaniami (FAQ). Oprócz kontaktu mailowego i telefonicznego, zdecydowanie warto wzbogacić swoją stronę o live chat, na którym klienci będą mogli błyskawicznie uzyskać odpowiedzi na nurtujące pytania, wątpliwości i zastrzeżenia.

 

Koniecznie zadbaj o to, aby poinformować swoich klientów o polityce zwrotów. Konsumenci, którzy unikają zakupów przez Internet, najczęściej obawiają się, że zwrot i wymiana towaru będą problematyczne lub wiązać się z dodatkowymi kosztami. Jeżeli Twój e-sklep ma prostą i korzystną politykę zwrotów, koniecznie się tym pochwal, zamieszczając odpowiednią informację na stronie, a nawet przy każdym produkcie. Warto też zamieścić przy każdej ofercie link do pomocy telefonicznej, mailowej lub czatu, np. formie przycisku ‚zapytaj o produkt’. Niech klient poczuje, że w każdej chwili otrzyma niezbędną pomoc, i że zawsze znajdzie się ktoś, kto się nim zaopiekuje.

 

6. Oferty specjalne i promocje

Jeżeli masz jakiegoś asa, to nie chowaj go w rękawie. Oferujesz darmową dostawę? Promocje, vouchery lub kody zniżkowe? Poinformuj o tym klientów. Wykorzystaj bannery, eksponując przecenione produkty na stronie głównej. Wyróżniaj promocyjne ceny innym kolorem. Aby klient skorzystał z Twojej wyjątkowej oferty, musi najpierw o niej się dowiedzieć.

 

rtv

RTV euro AGD przy każdej ofercie zamieszcza informacje o dodatkowych korzyściach, a także zachęca do kontaktu telefonicznego

 

7. Oceny produktów i dowody społeczne

Możliwość wystawiania komentarzy i oceniania produktów buduje Twoją wiarygodność jako sprzedawcy. Pokazując, że słuchasz klientów, okazujesz im należny szacunek, co z pewnością docenią.

 

Korzyści takiego rozwiązania jest wiele. Pozytywne opinie zachęcą klientów do zakupu, z kolei te negatywne pozwolą Ci ulepszyć ofertę. Będziesz mógł wycofać produkty niespełniające oczekiwanych standardów, obniżyć ich cenę, aby zachować odpowiedni balans pomiędzy jakością i ceną, lub sprzedawać je w pakiecie z innymi. Tym sposobem pokażesz, że bierzesz pod uwagę głosy klientów, i że mają oni realny wpływ na kształt oferty.

 

Pamiętaj też, żeby pochwalić się wszelkimi osiągnięciami, opiniami zadowolonych klientów, czy wzmiankami w mediach – to wszystko buduje Twój wizerunek sprzedawcy godnego zaufania.

 

8. Atrakcyjne przedstawienie oferty

Zadbaj o to, by oferty były przejrzyste i dobrze wyeksponowane, a zdjęcia zachęcały do zakupu. Dobrze opisz produkty (wymień ich wszelkie cechy i zalety, ale jednocześnie niech nie stanowią one ściany nudnego tekstu) i podaj wszystkie informacje, które są potencjalnie ważne dla klienta: cechy produktu, cena, ewentualna promocja, czas wysyłki oraz dostępność.

 

Pamiętaj o poprawnej polszczyźnie w opisach. Nieestetycznie złożony, przepełniony błędami tekst, świadczy o braku profesjonalizmu i nie wzbudza zaufania internautów.

 

Przedstawiając ofertę, możesz pokusić się o cross-selling (proponowanie produktów komplementarnych, ubezpieczenia sprzętu, usługi wniesienia towaru i jego konfiguracji, etc.) lub upselling (oferowanie droższego modelu o wyższych parametrach). Niektórzy sprzedawcy robią to nie tylko na stronie produktu, ale również w koszyku zakupowym.

 

euro

RTV euro AGD podkreśla ile można zaoszczędzić decydując się na zakup zestawu

 

9. Monitorowanie konkurencji

Na koniec pozostawiliśmy element, który przyda się zarówno podczas tworzenia strony, jak i w czasie dalszego prowadzenia sklepu internetowego.

 

Sprawdź, jakie rozwiązania wprowadziła konkurencja i porównaj się z nią. Jak wygląda ich strona, jakie produkty sprzedaje? Być może zauważysz, że coś mógłbyś w swoim sklepie poprawić, bądź przeciwnie – znajdziesz u konkurencji braki, które możesz przekuć na swoją korzyść.

 

Wiadomo, że to, co przyciąga klientów do e-sklepów, to nie tylko wygląd strony, ale przede wszystkim ceny. Stosując dedykowane narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, będziesz mógł zestawiać tysiące ofert z różnych źródeł, analizować je, śledzić trendy cenowe oraz błyskawicznie optymalizować własne oferty (również automatycznie). Ponadto dowiesz się, jaka jest dostępność danego artykułu u innych sprzedawców. Jeżeli okaże się niska, będziesz mógł błyskawicznie wykorzystać ten fakt, zwiększając zarazem sprzedaż i zysk. Jeżeli interesuje Cię skuteczna polityka cenowa oraz to, jakie korzyści może uzyskać Twoja firma dzięki monitoringowi cen, zachęcamy Cię do wypróbowania darmowej wersji demonstracyjnej Szpiegomatu.

 

Pierwsze wrażenie robisz tylko raz

 

Pamiętaj, że pierwsze zetknięcie klienta z Twoją firmą bardzo często ma miejsce właśnie na stronie internetowej. Dlatego też powinieneś od razu zrobić na nim jak najlepsze wrażenie. Intuicyjny interfejs i przejrzysty wygląd zachęcą klienta do przejrzenia oferty. Z kolei inne funkcjonalności pomogą zapewnić konsumentom jak najlepsze doświadczenie zakupowe, które zachęci ich do częstych, regularnych odwiedzin Twojego e-sklepu.