Remarketing i retargeting – czym się różnią?

Retargeting i remarketing mają to samo podstawowe zadanie – jest nim (ponowne) zachęcanie konsumenta do kupienia produktu w naszym e-sklepie. Jednak to, co je różni, to przede wszystkim strategia, według której próbują osiągnąć ten cel.

 

Na wielu blogach i portalach poświęconych tematyce e-commerce często spotykamy się z terminami remarketing i retargeting. Sporym problemem jest fakt, że nierzadko są one używane wymiennie lub niewłaściwie. W związku z tym postanowiliśmy wyjaśnić różnicę pomiędzy tymi pojęciami, aby pomóc e-przedsiębiorcom nieco lepiej poruszać się w gąszczu skomplikowanej terminologii.

 

Czym jest retargeting?

 

Z retargetingiem spotykamy się w momencie, gdy odwiedzimy dany sklep internetowy, a następnie widzimy jego reklamy w innych miejscach.

 

retargeting-advertising-ss-1920_nngmd6

Źródło: martechtoday.com

 

Co za tym idzie, retargeting „przypomina” o danym sklepie poprzez reklamy displayowe na różnych stronach. Dzieje się tak ze względu na wygenerowanie unikalnego ciasteczka: serwisy zajmujące się wyświetlaniem reklam, rozpoznają je, co umożliwia prezentowanie ich na różnych stronach.

 

Krótko mówiąc – retargeting angażuje klienta, który już kiedyś był na stronie naszego sklepu, wyświetlając mu odpowiednie banery, oferty i inne rodzaje reklam. Pozwala to utrwalić produkt lub markę w świadomości odbiorcy, który – przeglądając ofertę e-sklepu – wykazał nią wstępne zainteresowanie. Odpowiednio użyty retargeting pomaga nie tylko promować nasze produkty i sklep, ale także przyczynia się do domknięcia procesu zakupu.

 

Czym jest remarketing?

 

Remarketing bazuje na większej ilości danych niż retargeting. Wykorzystuje np. informacje na temat klienta, zakupionych i niezakupionych przedmiotów oraz ich cen. Następnie wykorzystuje te dane, aby zachęcić do zakupów np. konsumenta, który już u nas zakupił jakiś przedmiot lub rozpoczął proces zakupowy, którego nie zakończył (tzw. porzucone koszyki).

 

Przykładowo remarketing może przybrać formę e-maila/newslettera informującego o dodatkowym rabacie na produkt, którym klient wcześniej się interesował, ale nie zdecydował się go ostatecznie zakupić. Można też zachęcać klienta do zwiększenia wartości koszyka zakupowego, oferując mu artykuły komplementarne lub proponując lepszy model poszukiwanego produktu (upselling). Dzięki dużej ilości informacji na temat nabywcy możemy lepiej spersonalizować ofertę oraz nasz przekaz marketingowy, co bezpośrednio wpływa na skuteczniejszą sprzedaż.

 

euro mail

Sklep RTV Euro AGD korzysta z remarketingu, by przypomnieć internautom o niedomkniętych transakcjach

 

Jak korzystać z remarketingu i retargetingu?

 

  • Istotne jest by nie przesadzić z częstotliwością reklamowania swoich ofert poszczególnym internautom. Nic tak nie irytuje klienta jak nieustannie prześladujące go reklamy. Personalizacja jest potężną bronią w rękach sprzedawcy, ale nie wolno zapominać, że nadmierna ilość przekazów reklamowych może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego i zniechęcić klienta do zakupu w danym sklepie.

 

  • Pamiętaj o odpowiedniej segmentacji odbiorców. Inne działania podejmujemy w przypadku klientów, którzy dokonali zakupu, zrezygnowali z niego w ostatniej chwili lub jedynie przeglądali ofertę. Zadbaj o to, by produkty, które proponujesz klientom, znajdywały się w kręgu ich zainteresowań.

 

  • W przypadku produktów, które należy kupować regularnie (np. tonery do drukarek, suplementy, leki i karma dla zwierząt) warto postawić na systematyczne powarzenie wiadomości reklamowych, aby przypomnieć klientom o konieczności uzupełnienia zapasów.

 

  • Zwracaj uwagę na czas, w którym remarketing i retargeting może być skuteczniejszy. Black friday, walentynki, dzień kobiet, Boże Narodzenie – są to doskonałe okazje do zwiększenia sprzedaży.

 

  • W przypadku remarketingu należy zadbać o chwytliwe tytuły maili oraz treść zachęcającą do kliknięcia w link przekierowujący na stronę e-sklepu. Tutaj również trzeba uważać, by maile nie były postrzegane przez Internautę jako spam, a raczej jako wartościowe informacje i niepowtarzalne okazje.

 

Remarketing i retargeting to narzędzia dość podobne, choć istnieją między nimi istotne różnice. Najważniejsze jest to, że doskonale się uzupełniają, zwiększając prawdopodobieństwo na domknięcie sprzedaży i zwiększenie naszego zysku. Warto jednak pamiętać, by najpierw przetestować ich różne formy, regularnie weryfikując skuteczność poszczególnych rozwiązań. Niezbędne jest również opracowanie lejka sprzedażowego (o tym, jak to zrobić, pisaliśmy w tym artykule) oraz rzetelne określenie potrzeb klienta. Dzięki temu ponawianie przekazów reklamowych nie będzie dla konsumenta uciążeniem, a okazją na zakupienie upragnionego artykułu w rozsądnej cenie.

Nie zapominajmy też o tym, że to cena jest jednym z podstawowych czynników, które decydują o zakupie danego produktu. Kształtowanie odpowiednich cen może być jeszcze bardziej skuteczne dzięki monitoringowi cen. Stosując oprogramowanie Szpiegomat, przedsiębiorca ma możliwość elastycznego kształtowania cen w oparciu o bieżące trendy cenowe oraz działania konkurencji. Umów się na darmowe demo, aby przekonać się, jakie korzyści może przynieść monitoring cen Twojej firmie.