Remarketing i retargeting to dwie strategie marketingowe polegające na docieraniu do osób, które już miały kontakt z daną marką lub stroną internetową. Chociaż często używane są zamiennie, to jednak różnią się między sobą – odpowiedzmy sobie zatem, w jaki sposób.
Na wielu blogach i portalach poświęconych tematyce e-commerce często spotykamy się z terminami remarketing i retargeting. Sporym problemem jest fakt, że nierzadko są one używane wymiennie lub niewłaściwie. W związku z tym warto wyjaśnić różnice pomiędzy tymi pojęciami, aby pomóc e-przedsiębiorcom lepiej poruszać się w gąszczu skomplikowanej terminologii.
Krótko mówiąc, retargeting i remarketing to dwie techniki marketingowe, które mają to samo podstawowe zadanie. Jest nim (ponowne) zachęcanie konsumenta do kupienia produktu w naszym e-sklepie. Jednak to, co je różni, to przede wszystkim strategia, według której próbują osiągnąć ten cel.
Remarketing vs. Retargeting: Różnice i korzyści dla Twojej firmy
Czym jest remarketing?
Remarketing polega na ponownym dotarciu do użytkowników, którzy już odwiedzili stronę internetową lub sklep online danej marki. Co jednak istotne, nie dokonali oni jeszcze zakupu lub innej pożądanej akcji (np. rejestracji, zapisu na newsletter itp.). Dzięki remarketingowi można wskazać tym użytkownikom bardziej konkretne reklamy, np. z ofertą specjalną, przypominającą o zostawionych w koszyku produktach.
Remarketing bazuje na większej ilości danych niż retargeting. Wykorzystuje m.in. informacje na temat klienta, zakupionych i niezakupionych przedmiotów oraz ich cen. Następnie wykorzystuje te dane, aby zachęcić do zakupów wykonania takich czynności jak finalizacja transakcji, której nie zakończył (tzw. porzucone koszyki).
Przykład zastosowania remarketingu
Remarketing może przybrać formę e-maila/newslettera informującego o dodatkowym rabacie na produkt, którym klient wcześniej się interesował, ale nie zdecydował się go ostatecznie zakupić. Można też zachęcać klienta do zwiększenia wartości koszyka zakupowego, oferując mu artykuły komplementarne lub proponując lepszy model poszukiwanego produktu (upselling). Dzięki dużej ilości informacji na temat nabywcy możemy lepiej spersonalizować ofertę oraz nasz przekaz marketingowy.
Sklep RTV Euro AGD korzysta z remarketingu, by przypomnieć internautom o niedomkniętych transakcjach
Czym jest retargeting?
Retargeting to działanie polegające na dotarciu do użytkowników, którzy już wcześniej mieli kontakt z marką, ale pochodzą z innych kanałów niż witryna internetowa. To dzięki retargetingowi można wyświetlać reklamy na Facebooku, Instagramie czy w innych miejscach w sieci, które użytkownik już odwiedził.
Źródło: martechtoday.com
Co za tym idzie, retargeting „przypomina” o danym sklepie poprzez reklamy displayowe na różnych stronach. Dzieje się tak ze względu na wygenerowanie unikalnego ciasteczka. Serwisy zajmujące się wyświetlaniem reklam, rozpoznają je, co umożliwia prezentowanie ich na różnych stronach.
Krótko mówiąc – retargeting angażuje klienta, który już kiedyś był na stronie naszego sklepu, wyświetlając mu odpowiednie banery, oferty i inne rodzaje reklam. Pozwala to utrwalić produkt lub markę w świadomości odbiorcy, który – przeglądając ofertę e-sklepu – wykazał nią wstępne zainteresowanie. Odpowiednio użyty retargeting pomaga nie tylko promować nasze produkty i sklep, ale także przyczynia się do domknięcia procesu zakupu.
Przykład zastosowania retargetingu
Użytkownik odwiedza stronę internetową sklepu sportowego, gdzie przegląda ofertę butów. Następnie na Facebooku zaczynają mu się pojawiać reklamy z butami tej samej marki, którą był zainteresowany.
Jaka jest więc główna różnica pomiędzy remarketingiem a retargetingiem? Remarketing koncentruje się na użytkownikach, którzy już byli na stronie internetowej. Z kolei retargeting dotyczy użytkowników, którzy mieli kontakt z marką w inny sposób.
Jak zwiększyć skuteczność kampanii reklamowych dzięki remarketingowi i retargetingowi
Remarketing i retargeting to narzędzia dość podobne, choć istnieją między nimi istotne różnice. Najważniejsze jest to, że doskonale się uzupełniają, zwiększając prawdopodobieństwo na domknięcie sprzedaży i zwiększenie naszego zysku. Warto jednak pamiętać, by najpierw przetestować ich różne formy, regularnie weryfikując skuteczność poszczególnych rozwiązań. Niezbędne jest również opracowanie lejka sprzedażowego (o tym, jak to zrobić, pisaliśmy w tym artykule) oraz rzetelne określenie potrzeb klienta. Dzięki temu ponawianie przekazów reklamowych nie będzie dla konsumenta uciążeniem, a okazją na zakupienie upragnionego artykułu w rozsądnej cenie.
Remarketing i retargeting w praktyce: Jak przyciągnąć klientów ponownie?
- Istotne jest by nie przesadzić z częstotliwością reklamowania swoich ofert poszczególnym internautom. Nic tak nie irytuje klienta jak nieustannie prześladujące go reklamy. Personalizacja jest potężną bronią w rękach sprzedawcy. Nie wolno jednak zapominać, że nadmierna ilość przekazów reklamowych może przynieść efekt odwrotny od zamierzonego i zniechęcić klienta do zakupu.
- Pamiętaj o odpowiedniej segmentacji odbiorców. Inne działania podejmujemy w przypadku klientów, którzy dokonali zakupu, zrezygnowali z niego w ostatniej chwili lub jedynie przeglądali ofertę. Zadbaj o to, by produkty, które proponujesz klientom, znajdywały się w kręgu ich zainteresowań.
- W przypadku produktów, które należy kupować regularnie (np. tonery do drukarek, suplementy, leki i karma dla zwierząt) warto postawić na systematyczne powarzenie wiadomości reklamowych. Przypomni to klientom o konieczności uzupełnienia zapasów.
- Zwracaj uwagę na czas, w którym remarketing i retargeting może być skuteczniejszy. Black friday, walentynki, dzień kobiet, Boże Narodzenie – są to doskonałe okazje do zwiększenia sprzedaży.
- W przypadku remarketingu należy zadbać o chwytliwe tytuły maili oraz treść zachęcającą do kliknięcia w link przekierowujący na stronę e-sklepu. Tutaj również trzeba uważać, by maile nie były postrzegane przez Internautę jako spam, lecz wartościowe informacje i niepowtarzalne okazje.
Nie zapominajmy też o tym, że to cena jest jednym z podstawowych czynników, które decydują o zakupie danego produktu. Kształtowanie odpowiednich cen może być jeszcze bardziej skuteczne dzięki monitoringowi cen. Stosując oprogramowanie Szpiegomat, przedsiębiorca ma możliwość elastycznego kształtowania cen w oparciu o bieżące trendy cenowe oraz działania konkurencji. Umów się na darmowe demo, aby przekonać się, jakie korzyści może przynieść monitoring cen Twojej firmie.