Psychologia cen: 5 taktyk cenowych dla e-sklepów

utworzone przez | Paź 20, 2020 | Porady | 0 komentarzy

Psychologia cen: 5 taktyk cenowych dla e-sklepów

Ustalanie optymalnych cen to działanie wymagające od sprzedawców precyzji oraz doskonałego wyczucia rynku. Właściciele e-sklepów najczęściej chcą, aby oferowane przez nich produkty były tanie i chętnie kupowane. Niestety zbyt duże obniżki mogą odbić się negatywnie na ostatecznym zysku. Na szczęście istnieją psychologiczne taktyki i strategie, dzięki którym można zwiększyć sprzedaż bez większego ryzyka. 

Psychologiczne taktyki cenowe mają jedną, istotną korzyść: polegają na drobnych, precyzyjnych zmianach, dzięki którym klient postrzega cenę produktu jako znacznie niższą niż w rzeczywistości. Przy stosowaniu tego typu strategii, nie ingerujemy znacząco w rzeczywistą wysokość cen, a raczej wpływamy na ich akceptację przez klienta. Oto 5 przykładów skutecznych zabiegów, które warto wypróbować w sprzedaży internetowej.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Zakotwiczenie

Efekt zakotwiczenia polega na skoncentrowaniu uwagi odbiorcy na wybranej przez nas informacji. Jak to działa? Przykładowo, klient chętniej kupi dany produkt, jeżeli wcześniej zobaczy jakiś droższy artykuł. Dzieje się tak dlatego, że pierwsza cena, którą widzimy, stanowi dla nas punkt odniesienia – szczególnie w momencie, gdy jako konsumenci nie potrafimy oszacować ile dany produkt jest wart. To m.in. dlatego pod przecenionymi produktami znajdują się również przekreślone ceny przed obniżką. Co więcej, niektóre sklepy celowo wystawiają u siebie drogie produkty, które nie tyle mają się sprzedawać, co raczej napędzać sprzedaż tańszym odpowiednikom.

Sprzedawanie pakietów

Sprzedaż pakietów potrafi bardzo pozytywnie wpłynąć na ilość sprzedawanych produktów. Przypuśćmy, że jedna puszka napoju kosztuje 2 złote, ale za promocyjny sześciopak zapłacimy 10 złotych. W ten sposób sprawiamy, że klient, który na początku chciał kupić tylko puszkę lub dwie, rozpatrzy zakup całego zestawu. Pakiety sprawdzają się w rozmaitych branżach i kategoriach produktowych Jest to popularna sztuczka z zakresu psychologii cen. Na zdjęciu poniżej widzimy sprzedaż pakietową w sklepie euro.com.pl, gdzie wraz z laptopem konsument może kupić przydatne akcesoria w korzystnej cenie.

sprzedaż pakietów

 Źródło: euro.com.pl

Sprzedaż ratalna

Nie każdy konsument może sobie pozwolić na jednorazowy wydatek rzędu kilkuset lub kilku tysięcy złotych. Jednakże podzielenie tej kwoty na mniejsze części sprawia, że taki wydatek nie wydaje się już uciążliwy, ponieważ rozkłada się równomiernie na pewien okres. Sprzedaż ratalna często stanowi sytuację win-win: konsument zdobywa pożądany produkt bez drastycznego uszczuplenia zawartości portfela, a sprzedawca sprzedaje produkt, którego klient inaczej by w ogóle nie zakupił.

Sprzedaż ratalna

Źródło: euro.com.pl

Zapisywanie pełnych cen bez końcówek

Jeżeli cena produktu jest pełna, warto zapisywać ją w skróconej postaci. Nasza podświadomość podpowiada nam, że ceny bez dodatkowych zer na końcu są po prostu niższe. Dla przykładu cena 199 zł wygląda optycznie zdecydowanie lepiej, niż gdyby ją przedstawić w formie 199,00.

zapisywanie cen

Źródło: komputronik.pl

Price ending

Okazuje się, że sklepy nie bez powodu sprzedają swoje artykuły, stosując zapis ceny z niepełną końcówką, np. 99 lub 97 groszy. W naturalny sposób czytamy ceny od lewej do prawej, dlatego też kwota 299,99 wydaje nam się znacznie niższa od 300 zł. Warto również pamiętać, że w cenach najlepiej sprawdzają się cyfry nieparzyste, tak więc, gdy decydujemy się na tę taktykę, zadbajmy o to, by końcówka wynosiła np. 95, 97 lub 99 groszy.

Jakc psychologia cen podpowiada nam, że jest wiele sposobów na zwiększenie sprzedaży dzięki rozsądnemu jej wykorzystaniu. Największą korzyścią wynikającą z tego typu taktyk jest fakt, że nie musimy znacząco przeceniać swoich produktów, by móc w pełni cieszyć się ich skutecznością. Jeżeli zaś chcemy zmaksymalizować efektywność naszej polityki cenowej i móc błyskawicznie zarządzać naszymi ofertami, warto wypróbować monitoring cen. Narzędzie Szpiegomat pozwala na śledzenie tysięcy ofert konkurencji z różnych źródeł polskich i zagranicznych. Dzięki temu jesteśmy zawsze na bieżąco z trendami cenowymi oraz możemy wykorzystać reguły automatyki cenowej do maksymalnego uproszczenia procesu zarządzania naszymi cenami. Jeżeli chcesz sprawdzić, w jaki sposób monitoring cen może pomóc Twojej firmie, wypróbuj nasze bezpłatne demo.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes