Przyszłość e-commerce: 7 trendów na 2021 rok

road-5799603_1280

Rok 2020 był dla wszystkich czasem wyjątkowo trudnym. Pełnym niepokoju, stresu i niepewności. Ludzie martwili się o zdrowie swoje i bliski, a kolejne sektory gospodarki były zamykane. Na szczęście dla wielu e-przedsiębiorców, branża e-commerce okazała się odporna na kryzys, a nawet nabrała dodatkowego rozpędu. W związku z tym warto spojrzeć w przyszłość i zastanowić się nad najciekawszymi trendami, którym warto się przyjrzeć nowym roku.

 

Rosnąca rola urządzeń przenośnych

 

O tym, że urządzenia przenośne będą zyskiwać na popularności mówi się już od lat. I zapewne będzie się mówić dalej, ponieważ potencjał smartfonów i tabletów wciąż nie został w pełni wykorzystany, choć zdecydowanie klienci sięgają po nie coraz chętniej, robiąc zakupy online. Portal emarketer.com szacuje, że do końca 2021 roku aż 73% sprzedaży internetowej będą stanowić transakcje dokonane przy pomocy urządzeń przenośnych.

 

Oczywiście niezbędnym krokiem, którego podjęcie doradzają od dawna eksperci, jest zadbanie o responsywność, czyli przystosowanie swojej strony internetowej do poprawnego wyświetlania na ekranach urządzeń przenośnych.

 

Imponujący rozwój e-commerce

 

To również nie jest zaskakujący punkt, ponieważ już pandemia pokazała, że e-commerce jest branżą, która idealnie odpowiada na potrzeby współczesnych klientów i sprzedawców. E-Izba przedstawiła prognozy, według których sprzedaż internetowa osiągnie w 2021 4,5 tryliona dolarów, a rynek e-commerce będzie stanowić blisko 20% globalnej sprzedaży detalicznej.

 

Rozpowszechnienie omni-channel 

 

Z raportu Harvard Business Review z 2017 roku można dowiedzieć się, że już wtedy ponad 70% klientów korzystało z wielu kanałów podczas robienia zakupów. Omni-channel ma stać się w przyszłości nową normą w świecie e-commerce, a pandemia koronawirusa prawdopodobnie przyspieszy ten proces. Coraz więcej sprzedawców oferuje klientom korzystanie z różnych kanałów sprzedaży na poszczególnych etapach procesu zakupowego. Przykładowo, można zamówić towar przez internet i odebrać go w sklepie stacjonarnym lub kupić artykuł w sklepie z dostawą do domu.

 

 

Zakupy dzięki mediom społecznościowym

 

Już od kilku lat social media są doskonałym wsparciem dla sprzedaży internetowej. Na naszym blogu pisaliśmy już o tym, jak wykorzystać potencjał Instagrama lub Facebooka. Wiele wskazuje na to, że w przyszłości portale te okażą się jeszcze ważniejszym narzędziem dla sprzedawcy. Już teraz strony te zostały wyposażone w przycisk “kup” i pomagają zwiększyć konwersję na naszej stronie. Kiedy połączymy te możliwości z podstawowym zastosowaniem Facebooka i Instagrama, czyli budowaniem społeczności, okaże się, że posiadanie kont firmowych w mediach społecznościowych to absolutna konieczność.

 

Ekologia

 

Coraz wyraźniejszym trendem jest również zwiększona świadomość klientów oraz przedsiębiorców odnośnie ekologicznego podejścia do zakupów. Jak donosi e-Izba, klienci coraz częściej oczekują od producentów i sprzedawców wprowadzania rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Zmniejszenie emisji CO2, czy zużycia plastiku to działania, które z pewnością zostaną przywitane przez konsumentów z otwartymi ramionami.

 

Bezpieczeństwo

 

Oczywiście nie mogło obyć się bez punktu, który symbolizuje to, czego wszyscy poszukiwali w 2020 roku. W tych niepewnych czasach ludzie potrzebują więcej spokoju i pewności, że robione przez nich zakupy są bezpieczne. Mówimy tutaj zarówno o rzeczy oczywistej – minimalizacji kontaktów klientów z kurierami oraz odpowiedniej higieny – ale też o bezpieczeństwu związanym z danymi osobowymi oraz dokonywaniem płatności. Dlatego niezwykle ważne jest oferowanie zróżnicowanych form zapłaty oraz współpraca z zaufanymi firmami zajmującymi się obsługą płatności.

 

Rozkwit marketplace’ów

 

Divante w swoich badaniach zwraca uwagę na wzrost znaczenia marketplace’ów. Ostatnimi czasy jest również niezwykle głośno o potencjalnym wejściu Amazona na Polski rynek. To działanie znacząco wpłynęłoby na kształt rodzimego rynku e-commerce. Dodajmy do tego ubiegłoroczne nawiązanie współpracy InPostu z Ali Express oraz nowe marketplace’owe funkcje Facebooka, i dojdziemy do wniosku, że sprzedawcy będą mieli ogromne możliwości jeżeli chodzi o dotarcie ze swoją ofertą do nowych odbiorców.

 

Należy jednak pamiętać, że będzie się to wiązać z prowizjami oraz rosnącą konkurencją, przez co będzie trzeba dołożyć wszelkich starań, aby ustalane przez nas ceny były optymalne. Warto w tym celu wykorzystać monitoring cen, dzięki któremu zgromadzimy dane na temat cen rywali, będziemy mogli analizować trendy cenowe, a także błyskawicznie dostosowywać swoje oferty do dynamicznych zmian. Jeżeli chcesz przekonać się, jak monitoring cen mógłby pomóc Twojej firmie zwiększyć zysk i sprzedaż, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo oprogramowania Szpiegomat.