Koronawirus a e-commerce: Jak zwiększyć sprzedaż w Internecie w czasie pandemii

man-5580548_1280

W związku z tym, że przedsiębiorcy w dobie koronakryzysu coraz chętniej inwestują w sprzedaż internetową, należy upewnić się czy nasz e-sklep jest prowadzony w optymalny sposób. Obecnie nawet najdrobniejsze działania i usprawnienia są na wagę złota, gdyż mogą w istotny sposób pomóc nam w zwiększeniu sprzedaży. Kluczowe okazuje się m.in. śledzenie bieżących trendów, monitorowanie konkurencji, czy oferowanie zróżnicowanych form dostawy zamówienia. 

 

Pandemia koronawirusa po raz kolejny odcisnęła swoje piętno na wynikach finansowych wielu firm. Rządowe restrykcje sprawiają, że coraz trudniej jest prowadzić własny biznes, choć na szczęście rynek e-commerce wydaje się być najbardziej odporny na kryzys. Dlatego też sprzedawcy, którzy dotychczas opierali swoją działalność głównie na sklepach stacjonarnych, powinni kłaść większy nacisk na sprzedaż internetową. Nie zapominajmy jednak o tym, że coraz większa popularność e-commerce wiąże się z coraz większą konkurencją. To sprawia, że tym bardziej warto zweryfikować swoje działania i zastanowić się, czy robimy wszystko, co w naszej mocy, aby zwiększyć sprzedaż internetową w tym trudnym dla wszystkich czasie.

 

Obserwuj bieżące trendy

Wiedza jest zdecydowanie podstawowym narzędziem każdego przedsiębiorcy. Jeśli rozeznamy się w poszczególnych segmentach rynku, będziemy mogli bardziej szczegółowo planować przyszłe działania, a także podejmować trafniejsze decyzje biznesowe. Dobrym pomysłem będzie obserwowanie rynku z różnych perspektyw. Możemy na przykład śledzić trendy cenowe przy pomocy monitoringu cen, aby wiedzieć jak kształtują się ceny produktów w wybranej kategorii. Możemy również badać potencjalne zainteresowanie produktami, korzystając z Google Trends, aby przekonać się, jakie towary są obecnie na topie, a które są mniej rozchwytywane. Przykładowo, na screenie poniżej widzimy dane z ostatnich trzech lat. Wzrost zainteresowania rowerkami stacjonarnymi pokrywa się z dynamicznie zmieniającą się sytuacją pandemiczną oraz wprowadzanymi restrykcjami.

 

obraz_2020-11-16_120224

Źródło: Google Trends

 

Śledź oferty konkurencji

Monitoring cen pozwala na obserwowanie i analizę trendów cenowych oraz ofert innych sprzedawców. Dzięki temu wiemy, na jakim poziomie plasują się ceny interesujących nas produktów, co jest kluczowe dla prowadzenia skutecznej polityki cenowej. Ponadto narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, pozwalają błyskawicznie zarządzać cenami wystawianych przez nas produktów (w tym również przy użyciu automatyki cenowej), co daje nam pewność, że nasze ceny są elastyczne i dostosowane do dynamicznie zmieniającej się sytuacji rynkowej. Warto również zainteresować się licznymi strategiami cenowymi, które są dużo łatwiejsze do wdrożenia dzięki monitoringowi cen.

 

obraz_2020-11-16_122332

Źródło: Szpiegomat.pl

 

Akceptuj zróżnicowane metody płatności

Według raportu Gemius aż 57% klientów uważa, że różnorodne formy płatności są istotnym czynnikiem motywującym do robienia zakupów online. Nic w tym dziwnego – w ciągu ostatnich kilku lat pojawiło się wiele wygodnych, szybkich i bezpiecznych sposobów na opłacenie zamówienia. Gdy zapewnimy klientom szeroki wybór w tej kwestii, z pewnością zwiększymy prawdopodobieństwo finalizacji zakupów.

 

euro płatności

Źródło: euro.com.pl

 

Postaw na różne formy dostawy

W obliczu zaistniałej sytuacji całkowicie zrozumiały jest fakt, że spora część klientów chce ograniczyć kontakty fizyczne z innymi ludźmi. Dlatego też warto postawić na proste i skuteczne rozwiązania takie jak wysyłka do paczkomatu lub dostawa kurierem, który może zostawiać przesyłkę pod drzwiami. Zróżnicowane formy dostawy to jednak nie tylko bezpieczeństwo, ale również wygoda. Klienci doceniają możliwość dostosowania odbioru paczki do swoich potrzeb. Popularne formy wysyłki, które można uznać za bezpieczne minimum to m.in.:

 

  • dostawa kurierem

 

  • dostawa pocztą

 

  • dostawa do paczkomatu

 

  • paczka w ruchu

 

  • odbiór osobisty

 

Zadbaj o widoczność w wyszukiwarkach

Niezależnie od tego, czy mówimy o sprzedaży w czasie pandemii czy też poza nią, odpowiednia optymalizacja strony naszego sklepu pod kątem wyszukiwarek jest koniecznością. Efektywne pozycjonowanie w Google jest najprostszym krokiem w kierunku zwiększenia konwersji, zwłaszcza że ludzie w czasie pandemii zdecydowanie częściej korzystają z Internetu. Sprawdź zatem, czy słowa kluczowe na Twojej stronie nie wymagają aktualizacji oraz zastanów się, czy nie warto zainwestować w płatną promocję w wyszukiwarkach.

 

Dopracuj to, co odkładałeś na później

Czy istnieją jakieś zadania, których realizację zawsze odkładałeś na później ze względu na brak czasu? Otóż teraz jest moment, kiedy być może należy w końcu się nad nimi pochylić. Prowadzenie mediów społecznościowych i bloga firmowego, stworzenie newslettera, przystosowanie strony internetowej do urządzeń mobilnych, czy tworzenie skutecznych Call To Action. Wszystkie te elementy mogą przyczynić się do przyciągania nowych klientów i utrzymywania starych. Pamiętaj, że ignorowanie jakiejkolwiek rzeczy, która może pomóc Twojemu sklepowi, potencjalnie ogranicza Twój zysk.