Jak szukać oszczędności w sklepie internetowym – porady dla sprzedawców

money-4068357_1280

Prowadzenie e-przedsiębiorstwa nie powinno polegać wyłącznie na próbach zwiększania udziału w rynku. Niezbędne jest również umiejętne szukanie oszczędności tam, gdzie to możliwe. W tym celu warto przyjrzeć się ścieżce zakupowej klienta, zminimalizować ryzyko występowania tzw. „pustych przeklików” oraz na bieżąco optymalizować stany magazynowe.

 

Przyjrzyj się ścieżce zakupowej klienta

Lejek sprzedażowy pokazuje, na jakim etapie potencjalny klient rezygnuje z zakupu. Śledzenie tego procesu pozwala zweryfikować skuteczność ścieżki zakupowej w e-sklepie oraz podjąć odpowiednie działania, aby trafiać do tych klientów, na których najbardziej nam zależy. Niedostateczne sprecyzowanie grupy odbiorców skutkuje tym, że nawet jeżeli dotrzemy z naszym przekazem do wielu osób, to spora część z nich nie będzie zainteresowana zakupem.

 

Ponadto warto sprawdzić, które etapy sprzedaży są szczególnie problematyczne. Dla przykładu – niezbędne może okazać się uproszczenie procesu zakupowego poprzez zrezygnowanie z obowiązkowej rejestracji lub podawanie bardziej szczegółowych informacji na temat produktu, dostępności oraz kosztu i czasu wysyłki.

 

Uważaj na puste przekliki

Jeżeli wystawiamy nasze oferty w porównywarkach cenowych, musimy pamiętać, że internauta przechodzi z nich bezpośrednio na stronę naszego sklepu i dopiero tam dokonuje zakupu. W związku z tym konwersja nie zawsze przekłada się na zakup. Czasami zdarza się tak, że klient rezygnuje z zakupu dopiero na stronie e-sklepu. W takim wypadku nie tylko ograniczamy nasz zysk, ale wręcz możemy ponieść straty - w końcu porównywarki cenowe pobierają prowizję za każdorazowe przekierowanie na nasza stronę. W skrajnych przypadkach może dojść do sytuacji, w której wydajemy więcej na znalezienie się w porównywarce, niż faktycznie na tym zarabiamy. W takim wypadku można rozważyć ograniczenie wystawianych produktów w porównywarce do tych, które przynoszą zysk.

 

Nie trać zarobku przez zbyt niskie ceny

Wydawać by się mogło, że im niższe ceny możemy zaoferować, tym lepiej. Oczywiście możliwość zdobycia produktu taniej od konkurencji daje nam ogromną przewagę, ale to nie oznacza, że powinniśmy zawsze stawiać na minimalną marżę. Zdarzają się sytuacje, w których konkurenci oferują ten sam produkt sporo drożej od nas. Wówczas pozostanie przy dużo niższej cenie cenie jest bezcelowe i zdecydowanie bardziej opłaca się podwyższyć marżę. W ten sposób wciąż będziemy oferować dany produkt najtaniej w swoim segmencie, a jednocześnie nie będziemy niepotrzebnie minimalizować zysku. Narzędzie do monitoringu cen Szpiegomat, pomaga wychwycić takie sytuacje oraz wskazuje, jak w prosty sposób można znaleźć się w czołówce cenowej bez pozbawiania się istotnej części marży.

 

Wykorzystuj darmowe sposoby na zwiększenie sprzedaży

Istnieje wiele skutecznych metod, na zwiększenie sprzedaży, które są bardzo tanie lub wręcz darmowe. Można zaryzykować stwierdzenie, że nie korzystanie z nich bywa równoznaczne ze stratą potencjalnego zysku.

 

Absolutną podstawą dla każdego sklepu internetowego powinno być właściwe pozycjonowanie strony. Warto przeanalizować ją pod kątem SEO oraz wprowadzić odpowiednie słowa kluczowe, które pomogą nam znaleźć się na początku listy wyszukiwań.

 

Warto również pokusić się o prowadzenie mediów społecznościowych lub bloga firmowego. Pomoże nam to nie tylko wypromować sklep, ale też wygenerować dodatkowy ruch na stronie oraz budować lojalność i zaangażowanie klienta - np. przy pomocy kuponów zniżkowych lub konkursów.

 

Nie zapominajmy również o wykorzystywaniu zróżnicowanych strategii cenowych. Niektóre z nich nie generują dodatkowych kosztów, a jednocześnie pozwalają na osiągnięcie świetnych wyników sprzedażowych. Więcej na ten temat napisaliśmy w artykule „Najlepsze strategie cenowe dla e-sklepów„.

 

Oszczędzanie na nieodpowiednich rzeczach

Są rzeczy, których obejść się nie da, a oszczędzanie na nich może na dłuższą metę przynieść więcej problemów niż korzyści. Przykładem może być nieestetyczna i mało funkcjonalna strona internetowa. To, że da się na niej dokonać zakupu wcale nie oznacza, że jest skuteczna. Zwróćmy zatem uwagę na takie czynniki jak bezpieczeństwo danych i płatności, szybkość działania, poprawne wyświetlanie na urządzeniach mobilnych oraz user experience.

 

Analizuj wydatki

Powinieneś mieć świadomość każdego wydatku, który ponosisz, aby wiedzieć, jakie masz pole do manewru jeżeli chodzi o ewentualne cięcie kosztów. Nie da się wyeliminować zbędnych wydatków, jeśli ich skrupulatnie nie odnotowujesz: prowizje, które płacisz, programy posiadające darmową alternatywę, a nawet takie pozorne drobnostki jak koszt papieru (może bardziej opłaca się prowadzić dokumentację drogą elektroniczną?). Gdy wiesz, ile na co wydajesz, jesteś w stanie zweryfikować, czy pieniądze, które przeznaczasz na daną rzecz, są jej warte.

 

Optymalizacja stanów magazynowych

Czasami jakiś produkt jest mało popularny, a jednocześnie zajmuje cenną przestrzeń magazynową. W takim wypadku pomyśl o promocji w stylu „wietrzenia magazynów”, aby pozbyć się zalegającego towaru. Dzięki temu nie tylko zyskasz miejsce na składowanie towaru, ale też wypromujesz swój sklep.