Jak skutecznie zachęcić klienta do zakupu?

Przyciągnięcie klienta na stronę sklepu internetowego jest dla sprzedawcy niełatwym zadaniem, a przecież to dopiero połowa sukcesu. Większym wyzwaniem jest przekonanie konsumenta, że jeżeli dokona zakupu w naszym e-sklepie, będzie z niego najbardziej zadowolony. W dzisiejszym tekście omówimy najlepsze sposoby na przekonanie internautów do finalizacji zakupu, i to niezależnie od tego, czy są oni jedynie odwiedzającymi, czy też rozważali zakup, ale w ostatniej chwili podjęli decyzję o porzuceniu koszyka.

 

Jak przygotować sklep internetowy do odwiedzin klientów?

 

Podstawową rzeczą, o którą należy zadbać, jest odpowiednie przygotowanie e-sklepu do odwiedzin internautów. Pierwsze wrażenie jest na tyle ważne, że może przesądzić o sukcesie sprzedażowym. Z tego powodu wcześniejsze dopięcie wszystkiego na ostatni guzik jest lepszym rozwiązaniem niż próby ponownego przyciągnięcia klienta, który już raz zrezygnował z zakupu. O jakich aspektach warto pomyśleć już na samym początku działalności?

 

  • Krótki i przejrzysty proces zakupowy – każde nadprogramowe kliknięcie lub podstrona to potencjalny moment, w którym klient może się rozmyślić i zrezygnować z zakupu
  • Możliwość kupowania bez rejestracji – jeśli konsument natknie się na konieczność czasochłonnej rejestracji, może zrezygnować z zakupu lub wybrać taki sklep, na którym już założył kiedyś konto
  • Optymalne pozycjonowanie strony w wyszukiwarkach cenowych
  • Czytelna, dobrze działająca strona (w tym również na urządzeniach przenośnych)
  • Profesjonalny wygląd strony, budzące zaufanie zdjęcia i opisy
  • Zastosowanie lejka sprzedażowego – pomaga podtrzymać zainteresowanie klienta w trakcie procesu zakupowego, tym samym minimalizuje ilość porzuconych koszyków

 

Wysoka jakość obsługi 

 

Praktycznie każdy element funkcjonowania e-sklepu ma potencjał do wytworzenia u konsumenta chęci dokonania zakupu. Dobrym przykładem jest odpowiednia obsługa klienta. Wszelkie wątpliwości nabywcy mogą zostać rozwiane przez kompetentną obsługę, która przeprowadzi konsumenta przez proces zakupowy oraz doradzi mu w samym doborze produktu. Dobrze przeszkolony pracownik doskonale zna asortyment oraz potrafi w prosty sposób przedstawić wszelkie korzyści poszczególnych produktów, a także samego sklepu (niskie koszty wysyłki, atrakcyjne warunki zwrotów itp.).

 

Wskazówka: Coraz częstszą praktyką w świecie e-commerce jest wykorzystywanie chat-botów, które automatycznie udzielą klientom odpowiedzi na najczęstsze pytania, a nawet pomogą im błyskawicznie sfinalizować transakcję.

 

Spersonalizowane oferty

 

Personalizacja to termin, który obecnie robi furorę w sprzedaży internetowej. Nic w tym dziwnego – możliwość dostosowania oferty do gustu i potrzeb konkretnego klienta jest niezwykle przydatna dla obu stron transakcji.

 

Personalizacja może przyjąć wiele postaci: począwszy od wykorzystania imienia klienta w newsletterze, aż po specjalne kody zniżkowe i rekomendacje zakupowe. Klient, akceptując pliki cookies, może wyrazić zgodę np. na przesyłanie mu specjalnych ofert lub maili przypominających o przedmiotach z porzuconego koszyka zakupowego. Jeżeli ktoś zrezygnował z zakupu, to oznacza, że był potencjalnie zainteresowany danym produktem, dlatego też przypomnienie się ze swoją ofertą za pomocą remarketingu może przynieść świetne rezultaty.

 

vapefully 2 newsletter

Źródło: vapefully.pl

 

Wytworzenie poczucia pilności

 

Ludzie nie lubią kiedy omijają ich okazje. Można ten fakt wykorzystać, wytwarzając u odbiorcy wrażenie, że moment, w którym przegląda daną ofertę, jest najlepszy na zakup. Można w tym celu pokazać np. licznik odliczający czas do wygaśnięcia promocji. Dobrze sprawdza się również informowanie klientów o dużej popularności towaru, np. używając stwierdzeń takich jak „ostatnie sztuki” przy dostępności produktu. Warto dodać do tego informacje na temat czasu wysyłki: niektóre sklepy pokazują czas, przed upływem którego należy złożyć zamówienie, aby otrzymać produkt jeszcze następnego dnia.

 

obraz_2021-04-29_134335

Źródło: x-kom.pl

 

vapefully

Źródło: vapefully.pl

 

Komunikowanie korzyści w e-sklepie

 

Twój sklep ma świetne ceny i doskonały asortyment, lecz sprzedaż wciąż jest poniżej oczekiwań? Zastanów się nad tym, czy informujesz klientów o wszystkich zaletach wynikających z zakupu w Twoim sklepie. Bardzo często klienci nawet nie zdają sobie sprawy ze wszystkich oferowanych korzyści, ponieważ nie są one dostatecznie wyeksponowane na stronie sklepu. Oto przykładowe benefity, które warto przedstawić klientom:

 

  • wysoka dostępność produktu
  • stawianie na ekologiczne rozwiązania
  • korzystny czas realizacji zamówienia
  • kupony rabatowe
  • darmowa dostawa
  • bonusy (darmowe etui, akcesoria etc.)
  • korzystne warunki gwarancji i zwrotów

 

Pamiętajmy, że sprzedawca rywalizuje z innymi sklepami nie tylko przy pomocy cen, ale również wielu innych ważnych dla klientów aspektów funkcjonowania profesjonalnego e-sklepu.

 

Przedstaw dowody społeczne

 

Wielu z nas kupuje rzeczy sprawdzone – czujemy się pewniejsi zakupu, gdy wcześniej jakiś produkt poleci nam znajomy lub branżowy ekspert. Dlatego ciekawym rozwiązaniem jest przytaczanie pochlebnych opinii na temat produktów (lub też samego sklepu) na swojej stronie lub w mediach społecznościowych. Również możliwość wystawiania ocen artykułom na Twojej stronie może pomóc potencjalnym klientom podjąć świadomą, zakupową decyzję. Co więcej, kupujący mogą opisać wówczas swoje doświadczenie zakupowe oraz uwagi, co jest nieocenioną wiedzą dla każdego ambitnego sprzedawcy.

 

Skuteczne zarządzanie cenami

 

Na koniec nie mogło oczywiście zabraknąć kwestii absolutnie kluczowej, a mianowicie cen. Jeżeli nasze ceny nie będą dostosowane do realiów rynkowych i możliwości nabywczych naszej grupy docelowej, to sam wygląd strony lub wyjątkowa obsługa niczego nie wskóra. Rynek e-commerce jest niezwykle konkurencyjny, dlatego niezbędne jest zadbanie o to, by wszystkie elementy ważne dla sprzedaży internetowej się ze sobą zazębiały i wzajemnie uzupełniały.

 

Podstawą jest monitoring cen konkurencji, który pozwala nam lepiej rozeznać się w sytuacji rynkowej oraz być na bieżąco z ofertami rywali. Gdy zaś wykorzystamy w tym celu specjalne narzędzie do monitorowania cen, takie jak Szpiegomat, proces ten będzie prosty i niezwykle szybki.

 

Dzięki programom do śledzenia ofert konkurencji można błyskawicznie zoptymalizować swoje oferty lub wykorzystać reguły automatyki cenowej, aby wyręczały nas w żmudnym procesie kształtowania cen. Szpiegomat to również narzędzie, które pomoże nam realizować obraną strategię cenową oraz poinformuje nas o najważniejszych wydarzeniach cenowych. Dzięki systemowi powiadomień i alertów unikniemy zaś błędów cenowych i wykorzystamy szanse na zwiększenie sprzedaży i zysku. Jeżeli jesteś zainteresowany monitorowaniem cen w swojej branży, skontaktuj się z nami i umów na bezpłatne demo Szpiegomat.pl.