Jak sklep internetowy może wykorzystać dane z monitoringu cen

ecommerce-3562005_640

Zbieranie i analizowanie danych na temat konkurencji w e-commerce jest dla sprzedawców konieczne, ale może przysparzać wiele problemów. Narzędzia do monitoringu cen znacząco upraszczają ten proces i pomagają sprzedawcom błyskawicznie reagować na bieżącą sytuację rynkową oraz zwiększyć sprzedaż i zyski.

 

Trudno wyobrazić sobie współczesną sprzedaż internetową bez wnikliwego badania rynku i obowiązujących trendów. Transparentność e-commerce umożliwia śledzenie działań konkurencji, co jest obecnie powszechną praktyką. Sprzedawców i ofert jest coraz więcej, a sytuacja rynkowa zmienia się tak dynamicznie, że gromadzenie potrzebnych danych na własną rękę powoli graniczy z niemożliwością. Rozwiązaniem tego problemu jest monitoring cen, dzięki któremu sprzedawca nie tylko otrzyma interesujące go informacje, ale też dowie się, jak je obrócić na swoją korzyść.

 

Jakie dane możesz obserwować?

Na początku warto zadać sobie pytanie, jakie informacje mogą zbierać sprzedawcy za pomocą narzędzi do monitorowania cen? Możliwości są naprawdę duże. Można śledzić tysiące ofert dostępnych w porównywarkach cenowych, sklepach internetowych i portalach aukcyjnych. Dzięki temu możesz w prosty sposób obserwować konkurencję, dowiedzieć się jakie są u niej ceny, koszty i czas wysyłki, czy też dostępność produktu.

 

Wybierz dane, które cię najbardziej interesują

Żeby skutecznie wykorzystać informacje uzyskane dzięki monitorowaniu, najlepiej dostosować je do własnych wymagań. Zastanów się, co dla Ciebie, jako sprzedawcy, jest najważniejsze. Narzędzia do monitorowania cen posiadają funkcję personalizacji – sam wybierz, które dane będą najlepiej wspierać Twoją politykę cenową. Możesz śledzić tysiące ofert jednocześnie lub zawęzić poszukiwania do konkretnych produktów, sklepów branżowych, czy do najgroźniejszego konkurenta.

 

Jak wykorzystać zgromadzone dane?

 

1. Zapoznaj się z sytuacją rynkową i bieżącymi trendami

Każdy sprzedawca powinien mieć świadomość jak prezentuje się sytuacja w wybranym przez niego segmencie rynku. Monitorując ceny, masz wgląd w to, jakie trendy panują obecnie, a dzięki dłuższej, regularnej obserwacji, możesz wykryć trwalsze zmiany, które pomogą ci zoptymalizować politykę cenową oraz zaplanować przyszłe działania.

 

2. Określ swoją pozycję względem konkurencji

Dla sprzedawców niezwykle istotne jest, by obiektywnie spojrzeć na swoją działalność. Obserwuj oferty konkurencji, żeby przekonać się czy Twoje ceny są atrakcyjne dla potencjalnego klienta. Dowiedz się, czy jesteś liderem cenowym, czy może twoje oferty znajdują się z tyłu stawki. W ten sposób będziesz wiedział, jakie działania podjąć, aby awansować w rankingu cenowym lub utrzymać pozycję lidera.

 

Patrząc na swój sklep i oferty, postaraj się być obiektywny. Jeżeli konkurencja ma nad Tobą przewagę, zastanów się dlaczego tak jest i dostrzeż jej mocne strony. Zwróć uwagę na to, jakie warunki oferuje klientom Twój konkurent. Być może ma lepsze ceny? A być może zdobywa klientów korzystniejszym czasem lub kosztem wysyłki? Warto także upewnić się, czy twoje produkty są dobrze opisane, i czy są łatwe w identyfikacji. Pamiętaj, że konkurencja nie jest wyłącznie zagrożeniem – obserwowanie jej to doskonały sposób na nieustanny rozwój. Inny sprzedawca może cię czymś zainspirować, zachęcić do wprowadzenia ważnych zmian lub uniknięcia jego błędów.

 

3. Śledź konkurencję i reaguj na jej ruchy

Oprócz określenia, na jakim miejscu plasuje się twoja oferta, ważne jest, byś na bieżąco obserwował działania konkurencji. Rynek e-commerce jest niezwykle podatny na zmiany, a ceny niektórych ofert mogą się zmieniać nawet kilkanaście razy dziennie. Korzystając z monitoringu cen, możesz błyskawicznie reagować na aktualizacje cen u konkurencji i dostosować swoją ofertę do bieżącej sytuacji.

 

Zastanówmy się jakie przykładowe działania warto podjąć w oparciu o zebrane informacje.

 

  • Kiedy oferujesz dany produkt najtaniej, sprawdź jaka jest różnica cenowa między Tobą i konkurencją. Jeżeli istnieje przestrzeń do podniesienia ceny, zrób to. Twój sklep wciąż będzie szczycił się najkorzystniejszą ofertą, a jednocześnie nie ograniczysz swojego potencjalnego zysku przez zbyt niską marżę.

 

  • Wykorzystaj moment, w którym inni sprzedawcy mają ograniczoną dostępność jakiegoś produktu. Klienci chętniej je kupują, kiedy mają pewność, że ich nie zabraknie, gdyż oczekiwanie na uzupełnienie magazynu zwykle wydłuża czas wysyłki. Natomiast jeżeli jesteś jedynym sprzedawcą, który oferuje pożądany produkt, możesz pozwolić sobie na podyktowanie wyższej ceny.

 

  • Jeżeli Twoja oferta jest nieznacznie droższa od tej konkurencji, rozważ delikatną obniżkę ceny. Powszechnie wiadomo, że to cena wciąż pozostaje decydującym czynnikiem podczas robienia zakupów w sieci. Czasami różnice są na tyle niewielkie, że obniżając cenę o jedynie kilka groszy, staniesz się liderem cenowym. W tym wypadku mniejszy zysk z poszczególnego egzemplarzu zrekompensuje zwiększona sprzedaż.

 

  • Jeśli zdecydujesz się na niższą marżę, pamiętaj, że możesz ją sobie odbić, proponując klientowi wysokomarżowe akcesoria produktu, który zdecydował się kupić.

 

4. Skorzystaj z systemu powiadomień i sugestii

W natłoku obowiązków czasami łatwo coś przeoczyć. Pokaźna ilość danych jest niezwykle przydatna, ale bywa trudna do przeanalizowania. Na szczęście narzędzia do monitorowania cen wyszukują potencjalne okazje i zagrożenia, a następnie dostarczają je użytkownikom w wygodnej postaci przystępnych powiadomień. Dzięki nim od razu będziesz wiedział, co należy zrobić, by uzyskać pożądany efekt.

 

Za przykład niech posłużą powiadomienia Szpiegomatu, które informują cię o prostych czynnościach, które możesz wykonać, aby wykorzystać cenowe szanse i uniknąć błędów.

 

Szanse

Szpiegomat: zielone ikony przedstawiają cenowe szanse

 

Ostrzeżenia

Szpiegomat: pomarańczowe ikony to ostrzeżenia, którym powinieneś się przyjrzeć

 

Dzięki zestawieniom zobaczysz, jak Twoja cena prezentuje się na tle konkurencji. Poniższy screen ukazuje przypadek, w którym wybrany produkt jest sprzedawany o 20 złotych taniej od najtańszej konkurencyjnej oferty. Mamy więc tutaj do czynienia z szansą na zwiększenie zysku poprzez podniesienie marży.

 

Cena najniższa

Szpiegomat: szansa na zwiększenie marży

 

5. Nie przegap żadnej okazji dzięki automatyzacji

Pamiętaj, że korzystając z narzędzi takich jak Szpiegomat, możesz włączyć usługę automatycznej zmiany cen, która będzie inteligentnie reagować na działania sprzedawców. Możesz dostosować ją do własnych potrzeb poprzez stworzenie reguły automatyki cenowej, dzięki czemu ceny będą się zmieniać tak, aby realizowały założenia Twojej polityki cenowej. Przykładowo, możesz wybrać opcję walki o najwyższą pozycję w rankingu, ustawiając jednocześnie minimalną cenę, poniżej której nie chcesz zejść. Tym sposobem Twoja oferta będzie błyskawicznie dostosowywała się do innych, a Ty nie będziesz musiał się obawiać, że sprzedaż przestanie się na pewnym etapie opłacać.

 

Wiedz więcej, by móc więcej

Rynek e-commerce wyróżnia się dużą transparentnością oraz dynamicznymi zmianami. Rozpowszechnienie transakcji internetowych sprawiło, że sprzedawcy są obecnie zmuszeni pogłębiać swoją wiedzę o tym, co się dzieje na rynku, i co robi konkurencja. Monitoring cen pozwala zapanować nad ogromem informacji, przeanalizować je i dostarczyć najistotniejsze dane. Możesz wykorzystać je zarówno do wprowadzania natychmiastowych optymalizacji cen, jak i planowania dalszej strategii sprzedażowej.

Jesteś zainteresowany możliwościami, jakie oferuje monitoring cen lub chcesz dowiedzieć się więcej na jego temat? Skontaktuj się z nami. Nasi specjaliści pomogą Ci lepiej poznać najważniejsze funkcjonalności Szpiegomatu, a także podpowiedzą, w jaki sposób efektywnie monitorować ceny w wybranych przez Ciebie kategoriach.