Jak optymalnie ustalić cenę produktu?

utworzone przez | Kwi 22, 2016 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak optymalnie ustalić cenę produktu?

Ustalanie ceny produktu tylko z pozoru wydaję się być łatwym zadaniem. Aby zrobić to dobrze, trzeba wziąć pod uwagę kilka czynników. Dwa podstawowe to: cena, za którą zakupiliśmy dany towar oraz koszty operacyjne, które trzeba pokryć. Podczas wyceny nie powinieneś się jednak ograniczać do tych dwóch aspektów. Poniżej prezentujemy kilka innych czynników, które również warto mieć na uwadze. Dzięki temu ustalisz cenę tak, aby zmaksymalizować marżę lub zwiększyć sprzedaż.

1. Sprawdź sytuację na rynku

Na samym początku zobacz, w jakich cenach oferuje dany produkt konkurencja. Niech Twoja cena nie różni się za bardzo od tego, co proponują inni. Jeżeli Twoją strategią jest bycie najtańszym na rynku, to Twoja cena powinna niewiele różnić się od najtańszej oferty konkurencji. Jeśli średnia cena produktu wynosi np. 200 zł, to zaproponuj kwotę 195 zł. Sprzedając towar w cenie znacznie niższej nie tylko tracisz potencjalny zysk, ale również psujesz rynek innym graczom. Nie warto też ustawiać ceny znacznie wyższej niż ta, którą oferują konkurenci. Zmniejszy to zainteresowanie Twoją ofertą. Dodatkowo klienci po prostu zaczną postrzegać sklep jako drogi.

2. Wyczuj potrzebę klienta

Ile zapłaciłbyś za zapalniczkę, będąc zimnej nocy w środku lasu? Na pewno znacznie więcej, niż 2 złote, które zostawiłbyś w sklepie. Pomyśl, czy konsument również nie jest pod presją, by kupić Twój produkt. Patrz na trendy i podnoś ceny produktów pożądanych przez klientów. Uzależniaj również cenę od sezonu – inne produkty są chętniej kupowane latem, a inne zimą. Jeśli przewidujesz wzrost zainteresowania daną kategorią produktową, podnieś jej cenę.

3. Zwiększ marżę na unikatowych produktach

Prowadzisz sklep po to, aby na nim zarabiać. Im większy przychód, tym większe powinieneś mieć zyski. Jeśli sprzedajesz towar unikatowy, który nie jest łatwo dostępny na rynku, zwiększ na nim marżę. Jeśli klient nie ma punktu odniesienia, zakupi interesujące go pozycje właśnie u Ciebie. Pamiętaj także, aby w opisie takich produktów podkreślić ich unikalność i wyjątkowość – im coś jest trudniej dostępne, tym bardziej jest pożądane.

4. Zastanów się, jaką wartość dla klienta ma marka.

Wyceniając każdy z produktów sprawdź, jak pozycjonuje go producent. Jeśli jest on pozycjonowany w segmencie premium, jego cena powinna być wyższa. Pamiętaj, że wielu klientów uważa, że im coś jest droższe, tym potencjalnie powinno być lepsze. Nie zapominaj również o konsumentach, którzy chcą mieć produkt ekskluzywny, dostępny tylko dla wybranych. Produkty luksusowe zakupuje wąskie grono klientów, jednakże ta grupa jest w stanie zapłacić znacznie więcej za coś, na co nie każdy może sobie pozwolić.

5. Testuj cenę

Co pewien czas zmieniaj ceny produktów w swoim sklepie. Rób własne badania i sprawdź, ile są w stanie zapłacić klienci za towar, który ich interesuje. Cyklicznie zwiększaj lub zmniejszaj cenę swojego asortymentu i obserwuj reakcje klientów na nowy cennik. Czasami niewielka obniżka może spowodować znaczny wzrost zainteresowania Twoją ofertą. Zwiększenie ceny nie musi również spowodować spadku w zamówieniach. Może okazać się, że taka sama liczba klientów jest w stanie zapłacić więcej za pewne produkty. Szukaj punktu równowagi rynkowej, gdzie popyt jest równy podaży.

6. Monitoruj rynek

Nawet najlepiej ustawiona cena nie będzie optymalna przez cały czas. Rynek zmienia się dynamicznie, co chwile wyłaniają się nowe trendy i pojawiają się nowi gracze. Aby mieć pewność, że Twoja cena jest dopasowana do obecnej sytuacji, stale monitoruj co się dzieje na rynku. Nie zawahaj się wykorzystać okazji tam, gdzie się pojawiają. Odpowiadaj na działania konkurencji oraz upodobania konsumentów. Miej pewność, że ceny są zawsze odpowiednio dostosowane do danej sytuacji.

Powyższe wskazówki powinny ułatwić Tobie optymalną wycenę produktów. Pamiętaj, że prawidłowe zarządzanie polityką cenową wymaga również brania pod uwagę innych aspektów, takich jak segmenty konsumenckie lub oferty rabatowe. W kolejnych wpisach poruszymy szerzej te tematy, aby ułatwić Tobie wprowadzenie odpowiedniej strategii przynoszącej realne zyski.

Przeczytaj też nasz tekst o największych błędach przy ustalaniu cen

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes