Facebook – jak wykorzystać jego potencjał w e-commerce

Media społecznościowe, w szczególności Facebook, to jedne z najważniejszych narzędzi dla sprzedawców internetowych. Pozwalają dotrzeć do nowych odbiorców niewielkim kosztem, zwiększyć konwersję, a także angażować społeczność, co ma bezpośredni wpływ na popularność e-sklepu.

 

Na pierwszy rzut oka Facebook, gigant mediów społecznościowych, nie kojarzy się ze sprzedażą internetową. Ma on jednak wszelkie predyspozycje ku temu, aby korzystnie wpłynąć na wyniki e-sprzedawców. Przede wszystkim jest to doskonała platforma do zaprezentowania się szerszemu gronu odbiorców oraz przyciągnięcia nowych klientów. Świadczy o tym choćby imponująca liczba użytkowników portalu. Według danych z listopada 2020 roku (napoleoncat.com) z Facebooka korzysta aż 20 330 000 Polaków, co stanowi ponad połowę populacji Polski. Trudno zatem wyobrazić sobie lepsze miejsce do eksponowania swojego sklepu i produktów.

 

Facebook

 

Zacznij od podstaw

Oczywiście najważniejsze na początku będzie uzupełnienie najważniejszych informacji na naszym profilu. Opis sklepu, jego specyfika, adres mailowy, numer telefonu i link do strony, to absolutne podstawy, bez których posiadanie konta firmowego na Facebooku jest pozbawione sensu.

 

Regularnie publikuj wartościowe treści

Kolejnym niezbędnym  elementem skutecznej promocji na Facebooku jest regularne publikowanie wartościowych postów. Przez „wartościowe” mamy na myśli takie, które są atrakcyjne wizualnie, różnorodne i zawierają w sobie najciekawsze dla klienta treści (algorytm Facebooka nie lubi spamu i podobnych do siebie postów). Mogą być to na przykład bardzo dobre zdjęcia przedstawiające produkty oraz promocje, zabawne posty (nie zapomnij jednak, by odnosiły się bezpośrednio do Twojej działalności), czy niezwykle popularny ostatnimi czasy real-time marketing. Pamiętaj, że systematyczne i częste publikacje sprawią, że Twoje posty (a zatem również sklep) będą lepiej widoczne dla użytkowników.

 

hm post fb

Źródło: fb.com/hmpolskahm

 

Angażuj społeczność

Komentarze, lajki i wyświetlenia pomogą dotrzeć Twoim postom do nowych odbiorców. Dlatego staraj się być aktywny, wchodząc w interakcję z obserwującymi Twój profil. Odpisuj na komentarze, odpowiadaj na messengerze, organizuj konkursy i zachęcaj do prowadzenia miłej, spokojnej dyskusji.

 

x-kom konkurs

Źródło: fb.com/xkompl

 

Dodaj zakładkę Facebook Sklep

Facebook to przede wszystkim portal społecznościowy, zatem traktowanie go jako typowy marketplace mija się z celem. W rzeczywistości sprzedaż na Facebooku sprowadza się do przekierowywania kupującego na stronę e-sklepu. Nie zmienia to jednak faktu, że warto założyć zakładkę sklepu, aby użytkownicy mogli przejrzeć Twój asortyment, zaznajomić się z cenami produktów oraz mogli w szybki sposób przenieść się na Twoją stronę, aby sfinalizować transakcję.

 

xkomsklep

Źródło: fb.com/xkompl

 

Wykorzystaj moc personalizacji

Możesz również korzystać z płatnych postów sponsorowanych, które możesz dostosować do wybranej grupy odbiorców tak, aby były jak najbardziej efektywne. Facebook oferuje obecnie naprawdę wiele możliwości w tym zakresie - posty mogą być wyświetlane osobom o określonej płci, wieku, miejscu zamieszkania czy zainteresowaniach. Możemy również skierować nasz przekaz do użytkowników, którzy podjęli konkretne działania na portalu, jak np. wcześniejsze kliknięcie w „lubię to”. Pamiętaj, że precyzja w docieraniu do klienta jest Twoim przyjacielem i przekłada się na zwiększoną konwersję.

 

Zastosuj skuteczne Call To Action

CTA to świetny sposób na zachęcenie odbiorców do wykonania pożądanych działań. Może to być na przykład polubienie naszego fanpage’a, nawiązanie z nami kontaktu, czy też przeniesienie się na zewnętrzną stronę sklepu w celu zakupu. Dużą zaletą tego narzędzia jest jego prostota. Dodajemy do naszej publikacji przycisk o konkretnej funkcjonalności i… tyle. Teraz klienta dzieli już tylko jedno kliknięcie od wykonania konkretnego działania. Pamiętajmy jednak, że aby CTA było skuteczne, należy pisać o korzyściach wynikających z kliknięcia w przycisk. Może to być na przykład wyjątkowo atrakcyjna oferta, wyprzedaż, czy darmowa wysyłka.

 

Na koniec warto wspomnieć o jeszcze jednej kwestii. Nieważne jak atrakcyjne są publikowane przez Ciebie zdjęcia i posty – jeżeli Twoje ceny nie są odpowiednio dostosowane do konsumentów i sytuacji branżowej, wejście na Twoją stronę wcale nie zakończy się zakupem. Dlatego tak ważna jest skuteczna polityka cenowa. Monitoring cen umożliwia śledzenie cen konkurencji oraz analizowanie trendów cenowych, a także pozwala na błyskawiczne zarządzanie swoimi ofertami, aby zawsze były atrakcyjne. Jeżeli chcesz dowiedzieć się więcej na temat monitorowania cen, zachęcamy Cię do lektury naszego artykułu „Monitoring cen – co to jest i jak to działa?”.