Optymalizacja sklepu, aby uniknąć podwyżki cen

utworzone przez | Lis 24, 2020 | E-Commerce, Monitoring, Porady | 0 komentarzy

Optymalizacja sklepu, aby uniknąć podwyżki cen

Nie tylko klienci starają się unikać wysokich cen. Sprzedawcy i producenci również robią wszystko, by ich oferty były przystępne, ponieważ tym sposobem mogą zachęcić do zakupu danego produktu większą grupę konsumentów. Niestety przeszkadza w tym wiele różnych czynników, takich jak inflacja lub podatki, które wymuszają na sklepach i markach podwyżki cen. Czy można tego uniknąć? Jak optymalizować ceny?

Wzrost ponoszonych kosztów i wynagrodzeń dla pracowników, inflacja, czy nowe podatki – to tylko część problemów, z jakimi borykają się e-przedsiębiorcy. Dlatego warto zastanowić się, jakie inne działania można podjąć, by poprawić stosunek ponoszonych kosztów do zysku, dzięki którym będzie można uniknąć podwyżek cen lub przynajmniej ograniczyć je do minimum.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Cięcie kosztów

Naturalnym pierwszym krokiem jest oczywiście optymalizacja wydatków. Analiza ponoszonych kosztów jest niezbędna, aby dowiedzieć się na czym można bezpiecznie zaoszczędzić. Przykładowo możemy rozpatrzyć automatyzację wielu procesów, które nie wymagają ludzkiej interwencji (lub wymagają jej w niewielkim stopniu). Producenci mogą zaś oszczędzać np. na opakowaniach lub drobnych akcesoriach dodatkowych dołączanych do artykułu. Należy jednak uważać, aby nie zaniżyć jego wartości w oczach klientów. Dlatego gdy już mamy do czynienia z dylematem „ciąć koszty czy podnieść ceny?”, warto się głęboko na tym zastanowić, rozważając wszelkie za i przeciw, ponieważ w poszczególnych firmach optymalne rozwiązania mogą się różnić.

Unikanie błędów cenowych

Tutaj – paradoksalnie – mówimy o podwyższeniu ceny. Spokojnie, chodzi nam wyłącznie o takie podwyżki, które nie zaburzą atrakcyjności Twojej oferty. Czasami okazuje się, że można bez strachu podwyższyć ceny konkretnych towarów, ponieważ i tak sprzedajemy je dużo taniej od konkurencji. W takim przypadku wciąż możemy utrzymać cenę na poziomie nieosiągalnym dla konkurencji.

Aby wykryć tego typu produkty, warto skorzystać z oprogramowania do monitoringu cen. Wskaże ono, które produkty sprzedajemy znacznie taniej niż inni, a także na jaką podwyżkę marży możemy sobie pozwolić, aby wciąż cieszyć się najlepszą ofertą w danym segmencie rynku. Wtedy optymalizacja nabiera innego kształtu. Gdy uda nam się oszczędzić na pewnych artykułach, będziemy mogli przynajmniej częściowo pokryć koszty tych produktów, których cen nie chcemy podwyższać.

Cena najniższa

Narzędzie do monitorowania cen Szpiegomat wskazuje, które miejsce w rankingu cenowym zajmujesz

Optymalizacja stanów magazynowych

Magazynowanie towaru nie jest tanie, a jednocześnie systematycznie zabiera coraz więcej miejsca, które można by było przeznaczyć na nowości i bestsellery. Aby tego uniknąć, można zrobić wyprzedaż. Dzięki wietrzeniu magazynów pozbędziesz się zaległego towaru, na który jest niskie zapotrzebowanie. Przy pomocy takiej promocji przyciągniesz nowych klientów, nieco podreperujesz budżet, a jednocześnie nie będziesz potrzebował dodatkowych przestrzeni magazynowych.

Zmiany w produktach

Producenci i marki mogą pokusić się o różne zabiegi, które będą miały na celu optymalizację kosztów wytwarzania produktu. Mogą one skupiać się np. na redukcji lub wprowadzaniu drobnych zmian do samego produktu. Za przykład niech posłużą popularne napoje gazowane. Ich producenci zdecydowali się zastąpić cukier jego tańszymi odpowiednikami oraz zmniejszyć rozmiary butelek. W tym przypadku również warto dbać o to, by jakość sprzedawanych produktów nie uległa pogorszeniu.

Zwiększenie obrotów

Zwiększenie wolumenu sprzedaży jest bardzo dobrym sposobem na utrzymanie dotychczasowego zysku, przy jednoczesnym zwiększaniu udziałów w rynku. Należy jednak pamiętać, że jest to działanie trudne w realizacji i nie każdy może sobie na nie pozwolić, zwłaszcza gdy pracujemy w niszowej branży.

Optymalizacja ponoszonych kosztów to świetna strategia na utrzymanie konkurencyjnych cen jak najdłużej. Powinniśmy natomiast zdawać sobie sprawę z tego, że nadmierne przywiązywanie do cen, może być zgubne w skutkach. Gospodarka rządzi się swoimi prawami, a inflacja oraz podatki odbijają się na wszystkich firmach. Dlatego też podwyżka cen (zakładając, że nie chcemy rezygnować z części marży) może z czasem okazać się nieunikniona. Jeżeli do tego dojdzie, należy wiedzieć, jak poinformować o niej klientów, oraz co robić, by zachęcić ich do zakupu droższych produktów. O tym, jak bezpiecznie podnosić ceny pisaliśmy już na naszym blogu, zachęcamy więc do lektury artykułu poświęconego tej tematyce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes