Big Data w e-commerce: Definicja, wyzwania i możliwości

utworzone przez | sty 24, 2025 | Porady | 0 komentarzy

Big Data w e-commerce: Definicja, wyzwania i możliwości

Wykorzystywanie danych w biznesie przestało być wyborem, a stało się koniecznością. Firmy, które tego nie rozumieją mogą bardzo szybko zniknąć z rynku. Co takiego kryje się za tą koncepcją? Jakie korzyści niesie ze sobą dla e-przedsiębiorców? W jaki sposób można ją wykorzystać w praktyce, by zwiększyć efektywność i konkurencyjność swojego sklepu internetowego? Ten artykuł rozwieje te wątpliwości, przedstawiając definicję Big Data, wyzwania, które się z nią wiążą, oraz realne możliwości jej zastosowania w handlu internetowym.

Big Data – co to takiego?

Big Data to zbiór ogromnej ilości danych generowanych przez różne źródła w procesie handlowym są zwykle zbierane przez różne systemy informatyczne i przetwarzane przy użyciu narzędzi analitycznych w celu uzyskania informacji, które mogą pomóc w podejmowaniu strategicznych decyzji biznesowych.

Jakie informacje są zatem zbierane w przypadku tej technologii? Absolutnie wszystko, od komentarzy na mediach społecznościowych, poprzez ceny i opisy produktów w sklepach, po lokalizacje GPS. Zresztą dane na temat klientów gromadzone są nie od dziś. Jeszcze na początku lat dziewięćdziesiątych, sieć Walmart odkryła na podstawie obserwacji nawyków zakupowych, że pieluchy dziecięce i piwo wyjątkowo często pojawiają się razem w tym samym koszyku w piątek wieczorem, gdy zakupy robi młody mężczyzna. Taka obserwacja oczywiście wpłynęła na działania marketingowe sieci, w tym na adekwatne rozmieszczenie produktów na półkach.

Właściciele sklepów internetowych mogą także analizować wyniki swoich kampanii marketingowych, mierzyć efektywność działań reklamowych oraz śledzić reakcje klientów na wprowadzone nowości. W ten sposób, big data pozwala lepiej zrozumieć zachowania klientów. To z kolei przekłada się na lepsze wyniki biznesowe i większą skuteczność strategii marketingowych w e-commerce.

Big Data: korzyści dla e-przedsiębiorców

Odpowiednie wykorzystanie danych sprawdza się zarówno w przypadku optymalizacji pracy maszyn, jak i ludzi. Według danych Business Application Research Centre (BARC) z 2015 roku, korzyści, które widzą firmy w Big Data to przede wszystkim:

  • szybka analiza dużej ilości informacji (57%),
  • możliwość określenia przyszłych zdarzeń i trendów (51%),
  • przyspieszenie procesu podejmowania decyzji (31%),
  • monitoring i analiza danych w czasie rzeczywistym (27%)
  • zmniejszenie nakładów finansowych (23%).

Z kolei według autorów raportu „Big Data w Polsce” stosowanie dużej ilości danych przynosi małym i średnim przedsiębiorstwom następujące korzyści:

  • Poprawa produktywności firmy
  • Ułatwiony dostęp do poszukiwanych danych
  • Niższe ceny niż w porównaniu do tradycyjnych hurtowni danych
  • Możliwość optymalizacji strony w czasie rzeczywistym
  • Bezpieczeństwo danych
  • Szybsze i lepsze podejmowanie decyzji
  • Analiza zachowania klientów w mediach społecznościowych i forach internetowych
  • Skuteczniejsze kampanie marketingowe

Dla kogo jest technologia Big Data?

Analiza wielkich zbiorów danych jest przeznaczona właściwie dla każdego przedsiębiorcy. Pamiętajmy, że bez odpowiedniego przetworzenia nieustrukturyzowanych danych, firmy nie są w stanie odczytywać właściwych sygnałów z rynku. Dopiero ten proces pozytywnie wpływa na rozwój biznesu, niezależnie od wielkości i segmentu gospodarki, w którym działa.

Dlatego nawet niewielkie przedsiębiorstwo, które posiada stronę internetową, fanpage i umożliwia płacenie online, posiada ogromny zasób informacji o swoich klientach, który może odpowiednio wykorzystać. I choć małym firmom stosowanie narzędzi do analityki może wydawać się mało opłacalne, to jest to tak naprawdę tańsze rozwiązanie w porównaniu do alternatyw.

Co ciekawe, Big Data jest mniej popularne w Polsce niż na innych rynkach, co może być dodatkową szansą dla polskich e-przedsiębiorców. Według raportu Digital Poland z 2020 roku, jedynie co czwarta polska firma wykorzystuje tę technologię w swojej działalności, podczas gdy średnia europejska wynosi 33%.

Problemy związane z technologią Big Data?

Big Data i segmentacja klientów to obecnie już nie tylko eksperymenty, lecz codzienne zjawisko oraz regularnie stosowane narzędzie sprzedażowe. O jego mniej przyjaznym obliczu przekonały się parę lat temu klientki sklepu Target, których dane zostały wykorzystane w dość niefortunny sposób. Szeroko opisywany był w mediach przypadek ojca nastoletniej córki, który dowiedział się o jej ciąży później niż sam sklep.

Jak do tego doszło? Sieć przeanalizowała nawyki zakupowe kobiet w ciąży. Na tej podstawie zidentyfikowała internautki, u których kupno pewnych produktów mogło świadczyć o tym, że spodziewają się dziecka, oszacowując nawet termin porodu i zasypując ich skrzynki mailowe reklamami oraz kuponami rabatowymi produktów dla przyszłych mam. W końcu to ta grupa odbiorców przynosiła sklepowi największy zysk.

Wielkie dane, wielkie wyzwania

Bezpieczeństwo i ochrona prywatności, jak widać na przykładzie sklepu Target jest niezwykle ważna. Przetwarzanie wielkiej ilości danych osobowych wymaga zachowania wysokich standardów bezpieczeństwa oraz przestrzegania zasad ochrony prywatności. Przedsiębiorcy muszą być świadomi zagrożeń związanych z naruszeniem prywatności danych i zagrożeń cybernetycznych.

Problemem przy wykorzystaniu danych może okazać się również brak doświadczenia lub umiejętności w zakresie ich analizy. Zrozumienie i wykorzystanie tej technologii może wymagać specjalistycznej wiedzy w zakresie interpretacji wyników. Nieprawidłowe wnioski z analizy mogą prowadzić do błędnych decyzji biznesowych.

Najprostszym sposobem na uniknięcie tych problemów jest wykorzystanie specjalistycznego oprogramowania, które opiera się na Big Data, ułatwia użytkownikom analizę oraz oferuje wsparcie ekspertów. Przykładowo monitor cen Szpiegomat zbiera informacje na temat cen z dowolnych źródeł internetowych i zagranicznych, umożliwiając błyskawiczne i skuteczne zarządzanie cenami w oparciu o konkretne działania konkurencji.

Jednocześnie oprogramowanie Szpiegomat zawiera system alertów i podpowiedzi, które ułatwiają analizę i wyciąganie poprawnych wniosków z otrzymanych danych.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Wykorzystanie danych w handlu internetowym

Trudno wyobrazić sobie skuteczną sprzedaż bez sprawdzenia, czy oferowane ceny są optymalne, kiedy najczęściej wykonywane są zakupy oraz jakie produkty kupowane są najchętniej. Oto parę przykładów działań, które są realizowane dzięki właściwej analizie danych i ich wpływie na konwersję sprzedaży w sklepie internetowym:

  • Personalizacja procesu zakupowego, a więc wyświetlanie treści, które na podstawie analizy danych odwiedzającego klienta (segmentacji) są dla niego interesujące. Co istotne, system bierze pod uwagę rekomendacje innych klientów. Taka automatyzację marketingową umożliwia na przykład narzędzie SalesManago,

  • Monitoring cen rynkowych.  Korzystając z odpowiednich algorytmów, producenci oraz e-sprzedawcy mogą śledzić działania konkurencji. Ponadto mogą zrozumieć panujące trendy cenowe, poziom zapotrzebowania na dany produkt, dostępność, a nawet określić zachowania klientów w procesie zakupowym. Dzięki temu mogą ustalić optymalną cenę dla swojego towaru, podnieść zyski i osiągnąć założone cele biznesowe. Przykładem narzędzia, które wykonuje tego typu zestawienia dla tysięcy artykułów jest Szpiegomat.pl

  • Inteligentne wyszukiwarki. Poprzez tzw. uczenie maszynowe (machine learning) wiedzą one, czego szuka internauta, generując niezwykle trafne i dopasowane wyniki. Zwiększa to tym samym zyski w sklepach internetowych. Kiedyś zwykłe wyszukiwarki szukały wyłącznie po hasłach kluczowych (ewentualnie synonimach) i filtrowały wyniki na podstawie ustawień użytkownika. Obecnie, śledzą również ilość kliknięć w konkretne hasła, przeliczają współczynnik konwersji, biorą pod uwagę oceny klientów, a nawet dostępność produktów, czy marże sprzedażowe. Dopiero wtedy pokazują odpowiednio uszeregowane wyniki.

  • Inteligentne chatboty, czyli czaty obsługiwane przez stale uczące się boty internetowe. Są one efektywną formą wsparcia dla klienta. Co ciekawe, świetnie sprawdzają się w małych sklepach internetowych. Zatrudnienie odpowiedniej ilości personelu do bieżącej obsługi czata, byłoby dużo bardziej kosztowne.

Dlaczego wykorzystanie Big Data w e-commerce jest tak ważne? Dlatego, że to właśnie ta dynamiczna branża wymaga ciągłego podejmowania precyzyjnych decyzji biznesowych. To właśnie tu stale pojawia się potrzeba oszacowania kosztów dostawy, zmierzenia popytu, optymalizacji cen, wykrycia potencjalnych problemów. A także prowadzenia spersonalizowanych działań marketingowych, opartych o niezwykle dokładną segmentację klientów. Żadne inne działanie niż wykorzystanie pokaźnych zbiorów danych nie jest w stanie przynieść aż tylu korzyści.

Jak wykorzystać Big Data w Twoim biznesie?

Dane to bez wątpienia najbardziej wartościowa waluta obecnych czasów, szczególnie w przypadku e-commerce. Jeśli prowadzisz firmę i zastanawiasz się nad tym, jak poprawić funkcjonowanie Twojego biznesu – powinieneś zainteresować się efektywnym wykorzystaniem danych o Twoich klientach i otoczeniu rynkowym. To one stanowią Twoją kartę przetargową i narzędzie do dalszego rozwoju.

Warto przede wszystkim zastanowić się na tym, jakie dane o rynku, konkurencji, klientach lub  transakcjach mogą być pomocne w firmie. W jaki sposób można je wykorzystać do lepszego zarządzania Twoją ofertą lub do personalizacji kontaktów z Twoimi klientami.

Następnie, należy w strategii uwzględnić wykorzystanie tych danych. Zorientować się, jak można pozyskać takie informacje  i jak je włączyć do procesów decyzyjnych w przedsiębiorstwie. Zamiast budować własne rozwiązania przy pozyskiwaniu danych, można skorzystać z usług firm, które zajmują się tym na co dzień. Poza wspomnianymi przykładami, powstaje coraz więcej startupów specjalizujących się w dziedzinie Big-Data-as-a-Service. Potwierdza to jeszcze bardziej to, jak istotne jest i będzie wykorzystanie danych w przedsiębiorstwach.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes