Jak będzie wyglądać przyszłość sprzedaży internetowej? Trendy e-commerce 2022

utworzone przez | Sie 4, 2022 | E-Commerce | 0 komentarzy

Jak będzie wyglądać przyszłość sprzedaży internetowej? Trendy e-commerce 2022

Aby zostać skutecznym e-przedsiębiorcą przede wszystkim należy być na bieżąco z sytuacją rynkową. Chcąc wyznaczać optymalne cele biznesowe i ścieżkę rozwoju firmy, sprzedawca internetowy powinien śledzić najważniejsze trendy w e-commerce, które mogą go zainspirować do wprowadzenia zmian w działaniu swojego e-sklepu oraz wykorzystywania nowych rozwiązań. Zadajmy sobie zatem pytanie: na jakie trendy warto zwrócić uwagę w 2022 roku?

Wzrost znaczenia omnichannel

W modelu omnichannel sprzedawcy traktują potrzeby i oczekiwania klientów jako priorytet, umożliwiając niezakłócone łączenie zakupów online i offline. Konsument może przykładowo rozpocząć proces zakupu przez smartfon, a następnie sfinalizować go w sklepie stacjonarnym lub odwrotnie. Pandemia pokazała, że ograniczanie funkcjonowania sklepu jedynie do sprzedaży offline, nie jest optymalnym rozwiązaniem, powinno nam raczej zależeć na niezawodnych sposobach na zapewnienie spójnego i przejrzystego procesu zakupowego..

Płatności odroczone

Według raportu „Omnicommerce. Kupuję wygodnie 2022” klienci coraz częściej decydują się na płatności odroczone. Już 38% kupujących w internecie oraz 42% m-klientów wypróbowało tę formę płatności. Wzrosła również świadomość konsumentów istnienia tej formy zapłaty (71% ankietowanych). To kolejny dowód na to, że sprzedawcy internetowi powinni oferować jak najszersze spektrum metod płatności, by klient osobiście wybrał tę, która najbardziej mu odpowiada.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Rozwój e-grocery oraz q-commerce

Pandemia sprawiła, że konsumenci byli zmuszeni spędzać dużo więcej czasu w domach. Sprzedawcy szukali więc nowych dróg dotarcia do klientów, którzy znacząco ograniczyli częstotliwość zakupów stacjonarnych. Na ten okres przypadł największy rozwój kanałów e-grocery (internetowe zakupy spożywcze) oraz q-commerce (szybkie zakupy), które natychmiast zyskały sympatię konsumentów. Obecnie trudno wyobrazić sobie spadek zainteresowania tymi formami zakupów, nawet w okresie popandemicznym.

Smart shopping

Jak się okazuje, Polacy wykazują się coraz większym sprytem zaukupowym. Popularyzacja e-zakupów w ostatnich latach sprawiła, że klienci skuteczniej poruszają się po internecie, wykorzystując go np. do sprawdzania nowości produktowych i promocji, a w szczególności porównywania cen. Skuteczny sprzedawca wykorzysta tę sytuację jako możliwość do zoptymalizowania swojej oferty, aby być w centrum zainteresowania klientów smart.

To jednak oznacza, że ceny muszą być ustalane w oparciu o działania konkurencji oraz realia rynkowe. Z pomocą przychodzi oprogramowanie Szpiegomat, które pozwala na błyskawiczne gromadzenie informacji o cenach rywali oraz dostosowanie ofert tak, aby mieć najbardziej atrakcyjne ceny w wybranym segmencie rynku.

Ekologiczny e-commerce

Klienci coraz poważniej podchodzą do kwestii ekologii. Warto wyjść na przeciw oczekiwaniom w tym zakresie, nie tylko po to, by przekonać do siebie konsumentów, ale również z samej troski o planetę. Dlatego też dobrą praktyką jest dążenie do zrównoważonego rozwoju i wprowadzenie rozwiązań, które działają pozytywnie na rzecz środowiska. Mogą to być rzeczy pozornie błahe, takie jak oszczędzanie papieru i skoncentrowanie się na cyfryzacji dokumentów, jak również te wymagające nieco więcej pracy: ograniczanie emisji CO2, czy wykorzystywanie ekologicznych opakowań. Jednocześnie warto informować klientów o tym, że sklep stara się być przyjazny planecie. Wielu klientów docenia gesty tego typu, a to zwiększa zaufanie do e-sklepu polepsza jego wizerunek.

Dalszy rozwój marketplace’ów

Nie jest tajemnicą, że marketplace’y stały się dla wielu klientów podstawowym miejscem do robienia zakupów w internecie. W ostatnim czasie pojawiły się w Polsce nowe platformy pokroju Amazona oraz Shopee, które sukcesywnie zwiększają swoją bazę klientów. Dlatego też sprzedawcy powinni zadbać o to, by pojawiać się na platformach sprzedażowych. Należy pamiętać, że pobierają one prowizje oraz wymagają spełniania określony warunków, ale w zamian ekspozycja ofert – a tym samym szansa na zakup – może ulec znaczącemu polepszeniu.

Cross border

Jak donosi e-izba, coraz więcej osób kupuje zza granicy (18% e-kupujących, oraz 14% konsumentów). Można z tego faktu wyciągnąć dwa wnioski, z czego jeden stanowi wyzwanie, a drugi szansę. Po pierwsze, Twój sklep konkuruje już nie tylko z firmami z Polski, ale również z innych państw, co należy wziąć pod uwagę np. podczas monitorowania cen w internecie. Po drugie, nigdy wcześniej sprzedaż zagraniczna nie była tak prosta jak obecnie. Tak więc, jeżeli istnieje możliwość zwiększenia grupy potencjalnych klientów, to warto ją wykorzystać. O tym, jak rozpocząć sprzedaż międzynarodową, możecie przeczytać w naszym specjalnym artykule na ten temat.

Zakupy w social mediach

Social media to potęga nie tylko pod kątem możliwości promowania produktów i marki oraz budowania grupy odbiorców. To również bardzo dobre miejsce, aby umożliwić konsumentom zakupy. Platformy takie jak Google Shopping czy Instagram Checkout pozwalają na wygodne i szybkie zakupienie produktu z poziomu aplikacji lub strony social media.

Specjalne opakowania przesyłek

Skuteczni e-sprzedawcy potrafią wykorzystać każdą okazję na zrobienie pozytywnego wrażenia na konsumentach. Nietypowe opakowania wydają się szczegółem, ale jak mówi stare przysłowie – to właśnie w szczegółach tkwi diabeł. Już samo logo sklepu znajdujące się na opakowaniu sprawia wrażenie profesjonalizmu i dbałości o nawet najdrobniejsze elementy sprzedaży. Niektóre sklepy decydują się również na wrzucanie do środka specjalnych ulotek z podziękowaniem za zakup lub kodem rabatowym – dzięki temu doświadczenie zakupowe z perspektywy klienta jest bardziej osobiste i lepiej zapada w pamięć.

Automatyka cenowa

W dzisiejszych czasach konkurowanie ceną jest jedną z podstawowych metod walki o klienta. Niestety ręczne zmienianie cen jest niezwykle czasochłonne, przez co – w wielu przypadkach – jest wręcz z góry skazane na porażkę. Dlatego też warto pójść z duchem czasu i postawić na rozwiązania automatyczne. Automatyzacja cen w oprogramowaniu Szpiegomat sprawia, że oferty sprzedawcy zmieniają się samoistnie do wybranego poziomu. Użytkownicy Szpiegomatu mogą wybrać miejsce w rankingu cenowym oraz różnicę cenową pomiędzy sobą, a konkurencją. Dzięki temu ceny będą zawsze utrzymywać się na optymalnym poziomie.

Istnieje jeszcze skuteczniejsza forma automatyzacji, czyli dynamic pricing. Sprawia on, że ceny dostosowują się do wybranych przez sprzedawcę czynników, takich jak historia zakupów klienta, porzucone koszyki, czy działania konkurencji.

Jeżeli chcesz wypróbować potęgę automatyki cenowej oraz dynamic pricing, wypróbuj Szpiegomat. Obecnie oferujemy darmowe demo, podczas którego będziesz mógł zapoznać się z funkcjonalnościami programu oraz dowiedzieć się w jaki sposób wykorzystać jego narzędzia, aby osiągnąć przewagę konkurencyjną oraz zwiększyć zysk.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes