9 sprawdzonych sposobów na lepszy sklep internetowy

utworzone przez | Paź 10, 2022 | E-Commerce, Porady | 0 komentarzy

9 sprawdzonych sposobów na lepszy sklep internetowy

Przedsiębiorczy e-sprzedawcy nieustannie poświęcają czas i wysiłek na poszukiwanie jak najlepszych rozwiązań, które mogą pomóc usprawnić działanie e-sklepu oraz zwiększyć sprzedaż. Dzisiaj zajmiemy się 10 sprawdzonymi sposobami na ulepszenie sklepu internetowego. Przekonaj się, czy robisz wszystko, co w Twojej mocy, aby uatrakcyjnić swój sklep dla klientów.

1. Kreowanie pożądanego wizerunku

Świętym Graalem dla sprzedawców jest uzyskanie takiego wizerunku e-sklepu, który będzie przyciągać klientów oraz wzbudzi ich zaufanie. Dlatego też warto przemyśleć, jaki oferujesz asortyment, oraz jaka jest Twoja docelowa grupa klientów. Przykładowo konsumenci z lepszą sytuacją materialną częściej wybierają produkty o wyższej jakości. Wówczas można postawić na wizerunek sklepu ekskluzywnego. Z drugiej strony można wykorzystać fakt, że zwiększa się również świadomość konsumentów w kwestii ekologii. Ponad 60% respondentów przekonuje (dane e-Izby), że jeżeli ma wybór, kupuje produkt bez plastiku. Przychylniej patrzy się też na żywność ekologiczną. Skuteczni przedstawiciele e-commerce dostrzegą tutaj szansę na zagospodarowanie niszy, jaką jest odpowiedzialny ekologicznie e-handel.

Potraktuj swoich klientów jako społeczność, których łączy wspólna pasja związana z Twoją branżą. Niech twój sklep opowiada pewną historię, której częścią są wyjątkowe produkty, które sprzedajesz. Mówimy tutaj między innymi o wyglądzie strony i materiałach dodatkowych (jak np. blog lub kanał na youtube’ie), ale też ogólnym tonie, w którym utrzymane są opisy produktów, zakładka „o nas”, czy posty na portalach społecznościowych. Jeżeli prowadzisz sklep dla ludzi młodych, np. z ubraniami związanymi z popkulturą – możesz pozwolić sobie na lżejszy, humorystyczny ton. Jeżeli jest to biżuteria, lepiej sprawdzi się subtelny, elegancki charakter wypowiedzi.

2. Stwórz lejek sprzedażowy

Lejek sprzedażowy (lub zakupowy) przedstawia proces zakupowy w formie poszczególnych etapów, w których konsument podejmuje decyzje. Poszczególne lejki mogą różnić się od siebie długością (czyli ilością kroków podejmowanych przez konsumentów) oraz poziomem skomplikowania – wszystko w zależności od obranego przez nas modelu sprzedaży.

Zgodnie z metaforą, na początku lejek ukazuje nam moment, w którym nasze komunikaty zostają odbierane przez najszerszą grupę konsumentów. Z czasem grupa ta staje się coraz węższa, lecz tym sposobem uzyskujemy grono potencjalnych klientów, którzy są najbardziej skłonni dokonać zakupu w naszym sklepie internetowym. Jest to  narzędzie, dzięki któremu możemy utrzymać zainteresowanie klienta daną ofertą oraz zwiększyć szanse na dokończenie przez niego zakupu.

Przejrzystość lejka pomaga lepiej zwizualizować drogę pokonywaną przez konsumenta, co ułatwia uporządkowanie procesu sprzedaży oraz skupienie się na konkretnej grupie odbiorców, dzięki czemu nasze działania będą bardziej precyzyjne i skuteczne. Warto rozważyć zaimplementowanie powyższych rozwiązań w e-commerce, gdyż mogą znacząco przyczynić się do zwiększenia sprzedaży i zysku. Najlepiej pozwolić sobie na pewne eksperymenty i przekonać się, które rozwiązanie sprawdzi się najlepiej w przypadku konkretnej firmy. Należy natomiast pamiętać, że wprowadzenie każdej strategii cenowej powinno być przemyślane i poprzedzone gruntowną analizą bieżących trendów cenowych oraz celów, które przedsiębiorca pragnie osiągnąć.

3. Zaoferuj korzystne warunki dostawy i zwrotów

Jedną z podstawowych obaw kupujących w sieci jest to, że zamówiony artykuł będzie wadliwy lub nie spełni pokładanych w nim oczekiwań, a polityka zwrotów będzie skomplikowana. Wiele e-sklepów, na przykład odzieżowych, wychodzi na przeciw tym oczekiwaniom i decyduje się na umieszczanie w paczkach gotowych listów przewozowych do ewentualnego odesłania towaru.

Co więcej, informacje na temat kosztu wysyłki oraz czasu dostawy powinny być przejrzyste i dobrze widoczne. Badania Gemiusa wykazują, że jednym z ważniejszych czynników podczas e-zakupów jest to, ile płacimy za wysyłkę. Jeżeli koszt ten jest zbyt wysoki, rośnie ryzyko, że stracisz klienta na rzecz konkurencji. Z kolei informacja o czasie wysyłki pomaga klientom podjąć decyzję o zakupie. Jeżeli konsument wie, że otrzyma zamówienie następnego dnia, chętniej umieści go w koszyku. Jeżeli czas realizacji zamówienia jest nieco dłuższy, również warto o tym jasno napisać. Niektórzy klienci nie mają nic przeciwko otrzymaniu przesyłki nieco później, dopóki są o tym wcześniej poinformowani.

4. Porównaj się do konkurencyjnych e-sklepów

Konkurencja potrafi stanowić poważne wyzwanie, ale jednocześnie zapewnia wiele możliwości. Przykładowo warto sprawdzić, jakie rozwiązania wprowadziła konkurencja. Jak wygląda ich strona, jakie produkty sprzedaje? Być może zauważysz, że coś mógłbyś w swoim sklepie poprawić, bądź przeciwnie – znajdziesz u konkurencji braki, które możesz przekuć na swoją korzyść.

Wiadomo, że to, co przyciąga klientów do e-sklepów, to nie tylko wygląd strony, ale przede wszystkim ceny. Stosując dedykowane narzędzia do monitoringu cen, takie jak Szpiegomat, będziesz mógł zestawiać tysiące ofert z różnych źródeł (w tym krajowych i zagranicznych), analizować je, śledzić trendy cenowe oraz błyskawicznie optymalizować własne oferty (również automatycznie). Ponadto dowiesz się, jaka jest dostępność danego artykułu u innych sprzedawców. Jeżeli okaże się niska, będziesz mógł błyskawicznie wykorzystać ten fakt, zwiększając zarazem sprzedaż i zysk. Jeżeli interesuje Cię skuteczna polityka cenowa oraz to, jakie korzyści może uzyskać Twoja firma dzięki monitoringowi cen, zachęcamy Cię do wypróbowania darmowej wersji demonstracyjnej Szpiegomatu.

5. Stosowanie strategii cenowych

Niektóre strategie cenowe, mające na celu np. zwiększyć zysk lub udział w rynku, są dość łatwe do wdrożenia, inne zaś nieco bardziej skomplikowane. Jednak wszystkie z nich cieszą się dużą popularnością wśród e-sprzedawców. Warto przyjrzeć się każdej z nich i przekonać się, czy pasują do wybranej przez nas polityki cenowej. Wybór strategii cenowych dla e-sklepów jest szeroki: począwszy od strategii cen wysokich i ekskluzywnych, poprzez tzw. skimming (zbieranie śmietanki), na sposobie przedstawiania cen kończąc.

6. Wygląd strony i UX

Odpowiednio wyglądająca i działająca strona internetowa to absolutna podstawa i konieczność. Odpowiednia szata graficzna zwiększa wiarygodność sklepu i odgrywa istotną rolę w przyciąganiu pożądanego klienta. Z kolei nieczytelne i nieprzemyślane strony zniechęcają do odwiedzin. Pod tym względem e-sklepy nie różnią się za bardzo od sklepów stacjonarnych. Unikamy tych, które są nieposprzątane i proszą się o gruntowny remont.

Należy również pamiętać, że w ostatnich latach w Internecie króluje minimalizm. Strony korzystające ze skomplikowanych animacji (nierzadko spowalniających działanie strony) i nadmiernej ilości „upiększaczy” odeszły w niepamięć. Bardzo ważna jest przejrzystość i czytelność, aby obcowanie ze stroną było przyjemne i wygodne. Doskonale sprawdzają się spore, atrakcyjne zdjęcia, które dobrze wyglądają na coraz większych wyświetlaczach komputerów oraz urządzeń mobilnych.

Zasada „mniej znaczy więcej” dotyczy również tekstów zawartych na stronie. Oczywiście powinny być one wyczerpujące i zawierać wszelkie niezbędne informacje, ale lepiej unikać dużych bloków tekstu, które mogą zniechęcić Internautów do zapoznania się z ich treścią.

Jest to kolejny element, którego nie da się przecenić. Nic tak bowiem nie zniechęca klienta do zapoznania się z ofertą i zakupu jak nieintuicyjny interfejs oraz problemy z działaniem strony.

Nawigacja powinna być prosta i intuicyjna, a absolutną koniecznością jest sprawnie działająca wyszukiwarka, by móc w łatwy sposób odnaleźć interesujące nas produkty. Należy za wszelką cenę uniknąć sytuacji, w której klient musi zastanawiać się gdzie ma kliknąć, aby znaleźć odpowiednią podstronę lub dokonać zakupu. Im więcej kliknięć dzieli użytkownika od miejsca, na którym chce się znaleźć, tym gorzej.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

7. Pozycjonowanie sklepu

Konsumenci bardzo często poszukują interesujących ich produktów w wyszukiwarkach, dlatego trzeba zadbać o to, by pozycjonowanie strony było jak najkorzystniejsze, gdyż bezpośrednio przekłada się ono na ilość odwiedzin e-sklepu i jego rozpoznawalność.

Warto zastanowić się nad doborem odpowiednich słów kluczowych, by zoptymalizować stronę pod kątem wyszukiwarek (SEO). Można również pokusić się o płatne rozwiązania, np. SEM. W takim wypadku wybrane przez nas narzędzie do marketingu w wyszukiwarkach umieszcza daną stronę na szczycie listy i pobiera opłatę za każde kliknięcie użytkownika.

W pozycjonowaniu pomoże również stworzenie mobilnej wersji strony internetowej, gdyż to właśnie je preferuje Google odkąd wprowadziło tzw. Mobile First Index.

8. Odpowiednia ekspozycja asortymentu i promocji

Zadbaj o to, by oferty były przejrzyste i dobrze wyeksponowane, a zdjęcia zachęcały do zakupu. Dobrze opisz produkty (wymień ich wszelkie cechy i zalety, ale jednocześnie niech nie stanowią one ściany nudnego tekstu) i podaj wszystkie informacje, które są potencjalnie ważne dla klienta: cechy produktu, cena, ewentualna promocja, czas wysyłki oraz dostępność.

Przedstawiając ofertę, możesz pokusić się o cross-selling (proponowanie produktów komplementarnych, ubezpieczenia sprzętu, usługi wniesienia towaru i jego konfiguracji, etc.) lub upselling (oferowanie droższego modelu o wyższych parametrach). Niektórzy sprzedawcy robią to nie tylko na stronie produktu, ale również w koszyku zakupowym.

Dobrą praktyką jest również wykrozystanie Call-to-action, czyli elementów zachęcających do podjęcia konkretnego działania. Są dziesiątki sposobów na tworzenie dobrych haseł namawiających do działania. Przykładowo, tworząc CTA, można wytworzyć poczucie pilności przy pomocy takich słów jak „teraz”, „tylko” czy „dzisiaj”. Można wykorzystać w tym celu również liczby, np. „Zamów do godziny 12:00 a paczkę wyślemy jeszcze dziś” lub zegar odliczający czas trwającej promocji.

9. Rekomendacje

Często dzieje się tak, że konsument, wchodząc na stronę sklepu internetowego, czuje się zagubiony. Chce on zapoznać się z asortymentem lub przejrzeć ofertę produktów z konkretnej kategorii, jednak nie zawsze wie, od czego zacząć. W takim wypadku doskonale sprawdza się system rekomendacji produktów. Dzięki niemu klient ma pewien punkt zaczepienia; punkt startowy, który go wstępnie zapozna z ofertą, podsuwając mu produkty, które mają szansę przypaść mu do gustu. Na tym jednak rola rekomendacji się nie kończy, gdyż przekłada się ona na wiele korzyści dla e-sklepu, takich jak:

  • Zwiększenie konwersji
  • Zwiększenie wartości koszyka zakupowego
  • Dobrze spersonalizowane rekomendacje sprawiają, że klienci chętniej wracają do sklepu
  • Skuteczne trafianie do klientów, na których nam najbardziej zależy
  • Możliwość dalszego usprawniania systemu rekomendacji na podstawie dotychczasowych wyników

Z informacji podanych przez Invespcro.com wynika, że klienci, którzy klikają na rekomendowane produkty, są dwukrotnie bardziej skłonni wrócić do danego e-sklepu. Z kolei prawdopodobieństwo, że dodadzą oni więcej artykułów do koszyka zakupowego jest 4,5 raza większe niż w przypadku osób, które ignorują rekomendacje. Szacuje się również, że ok. 35% zakupów na Amazonie pochodzi ze spersonalizowanych rekomendacji. Liczby te zdecydowanie robią wrażenie.

Twórcy raportu utrzymują, że tworzenie produktów dedykowanych oraz docieranie z przekazem reklamowym do precyzyjnie określonej grupy odbiorców to bardzo dobre rozwiązanie zarówno dla producentów jak i handlowców. 86% marketerów zauważyło wpływ personalizacji na ilość generowanych leadów, a aż 92% respondentów utrzymuje, że personalizacja ma znaczenie dla budowania świadomości marki.

To pokazuje, że jeżeli chcemy dotrzeć do jakiejś grupy odbiorców, należy dołożyć wszelkich starań żeby była precyzyjnie określona, gdyż niewłaściwie dobrane komunikaty mogą przynieść efekt odwrotny do zamierzonego. Gdy producent lub sprzedawca sprawia wrażenie, że nie rozumie potrzeb klientów to skutecznie zniechęca ich do zakupów.

Zapisz się do naszego newslettera, aby otrzymywać najnowsze informacje ze świata e-commerce.

Opowiedz nam o Twoich potrzebach i dowiedz się jak Szpiegomat pomoże Ci rozwinąć biznes